יוקר המחיה: נתניהו הציג תוכנית כלכלית להורים לפעוטות

ראש הממשלה הציג עם שר האוצר ושר החינוך תוכנית נרחבת להרחבת ההקלות הכלכליות להורים לפעוטות. במסגרת התוכנית, החל מינואר 2024, הורים יקבלו 940 שקלים לחודש על כל ילד. במשרד האוצר הופתעו מההכרזה

זמן צפייה: 09:43

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (ראשון) הצהרה כלכלית בעניין יוקר המחיה ואמר כי "החל מחודש ינואר ההכנסה נטו בבית בו ההורים עובדים, תגדל בעד 940 שקלים לכל ילד מגיל 3-0". את ההצהרה נתן יחד עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש.

בחדשות 13 פורסם לראשונה כי הדרג המקצועי באוצר הופתע ממועד הצגת התוכנית - ונודע לו על כך שעות ספורות בלבד לפני כן. היה מאמץ של נתניהו, סמוטריץ' וקיש להביא את ההצהרה במהירות על מנת להציג את התוכנית ותראה שהממשלה דווקא נאבקת ביוקר המחייה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-3004231945' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_rblzebcq' duration='']

נתניהו טוען שקיים את הבטחתו אך בטווח המיידי ילדי ישראל לא באמת עומדים לקבל חינוך חינם. רוב התלמידים בגילים 3-0, כשבעים אחוז מהם, יזכו את הוריהם במענק של 940 שקלים לחודש, ככל הנראה ברוטו. כלומר מתוכו ינוכו כספים בהתאם לכושר ההשתכרות של ההורים.

במעונות היום המפוקחים שאליהם רשומים כ-130,000 תלמידים, ויצו נעמת ודומיהן, יוענק פטור מלא משכר הלימוד - שנמוך גם כך באופן כללי. הורים שאינם קרובים לסף המס יקבלו מס הכנסה שלילי.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

מספר שאלות עולות ממסיבת העיתונאים: ראשית, האם אותם 940 שקלים הם נטו או חייבים במס, האם המענק ישולם במזומן להורים, למשל דרך תלוש השכר או שהוא יוענק בנקודות זיכוי. מבחן נוסף לנתניהו הוא האם הוא באמת יתעקש על כך שרק משפחות עובדות, שני מפרנסים, יקבלו את ההטבה הזו במעונות היום.

התוכנית, במתכונת שבה הוצגה על ידי נתניהו, איננה כוללת את המשפחות החרדיות ולכן יש כאן מבחן גדול האם הממשלה אכן תתעקש בדרך הזו של שילוב של חרדים במעגל העבודה - צעד חשוב מעין כמותו.

מפורום הגנים הפרטיים נמסר: "ראש הממשלה מפלה בין ילד לילד ובין משפחות בישראל. מדובר בפתרון לא מקצועי, חלקי, שאינו נותן מענה ל80% מהפעוטות בישראל ולהוריהם, מעמד הביניים, רוב הציבור בישראל שנאנק תחת יוקר המחיה. לא ניתן יד למהלכים שפוגעים באלפי גנים פרטיים, ביזמות, ובעסקים שמפרנסים אינספור גננות, מטפלות וצוותים שפועלים במסירות אין קץ לטובת ילדי ישראל".