פגיעה במוניטין, התייקרות התקציב: ההשלכות להורדת דירוג האשראי

לאחר הודעתה של ענקית האשראי האמריקנית "מודי'ס" על הורדת הדירוג של ישראל ושינוי התחזית מ"יציבה" ל"שלילית", ישראל צפויה להתמודד עם שורת השלכות. בין היתר הריבית על החובות מעבר לים תעלה, ופחות כסף ישאר לחינוך, רווחה ותשתיות. לפני ההחלטה של חברות נוספות נשאלת השאלה - מה נתניהו יחליט לעשות כעת

זמן צפייה: 04:29

ההודעה אותה פרסמה אתמול (שישי) חברת דירוג האשראי האמריקנית "מוד'יס", שהחליטה להוריד את דירוג האשראי של ישראל מ-A1 ל-A2, ולהפחית את התחזית מ"יציבה" ל"שלילית",  צפויה להשפיע על הציבור הישראלי בכמה דרכים. הורדת הדירוג צפויה להעלות את הריבית שישראל תשלם על החובות שלה מעבר לים. כלומר, התייקרות של מיליארדי שקלים מתקציבי המדינה בשנים הקרובות, ופחות כסף פנוי שיישאר לחינוך, לרווחה, לתשתיות ולהוצאות אזרחיות שגם ככה יושפעו מהעלייה של תקציב הביטחון.

השלכות אפשריות נוספות בעקבות ההודעה הן צמצום ההשקעות בישראל, מכיוון כשברגע שמדינה עוברת לרשימה שלילית או נמוכה יותר בסוכנויות האשראי, פחות אנשי עסקים מעוניינים להשקיע בה, דבר שעלול לגרום להיחלשות של השקל מול הדולר. בנוסף, ישנה פגיעה תדמיתית. ישראל נהנתה עד כה מהשתייכות למועדון יוקרה של כלכלות שנחשבו למשגשגות ולמתקדמות, אך כעת היא הולכת צעד אחורה.

לפי שעה אין דחיפות למשרד האוצר להתכנס באופן בהול, אך יש קרב בלימה במשרד האוצר, שינסה למנוע מהלך דומה של הפחתות דומות בחברות הנוספות, S&P, ופיץ', שצפויות לפרסם את עמדתן בקרוב.

רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ'
רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסביבתו של ראש הממשלה בנימים נתניהו מנסים למזער את האירוע ולייחס אותו למלחמה. עם זאת, במודי'ס התייחסו לאספקטים שונים, בהם נכונות הממשלה להעלות מיסים, את המע"מ, אך לכך שזה יקרה רק בשנה הבאה, באיחור. בדו"ח עולה כי התחזית תושפע ממה שיקרה בהמשך, למשל מתוכניות היום שאחרי בעזה. השאלה שעולה כעת היא מה יחליט לעשות ראש הממשלה, על מנת למנוע פגיעה נוספת בדירוג.

חברת דירוג האשראי מודי'ס
חברת דירוג האשראי מודי'ס | צילום: רויטרס

אחרי שאמש תקפו גורמים במשרד האוצר תקפו את ההחלטה, בטענה שהמשק יציב ואין כל סיבה להניח שמדינת ישראל לא תוכל לפרוע את חובותיה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב הערב על החלטת מודי'ס: "הודעת מודי'ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים, ומהווה כל כולה מניפסט פוליטי מבוסס תפיסת עולם גיאופוליטית פסימית ומופרכת - שמשקפת חוסר אמון בחוסנה הביטחוני והלאומי של ישראל, וככל הנראה גם חוסר אמון בצדקת דרכה מול אויביה".

הוא הוסיף: "מודי'ס לא מסוגלת אפילו להגדיר בהודעתה את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, ורומזת כי היתה נמנעת מהורדת הדירוג לו רק ישראל היתה מקבלת את מתווה ההתאבדות שמוצע לה על ידי גורמים בקהילה הבינלאומית לעצור את המלחמה ולהקים מדינת טרור ערבית בעזה וביהודה ושומרון".