הריבית עולה, רוכשי הדירות חוששים: "זה טירוף, מכה רצינית"

ההודעה על העלאת ריבית נוספת במשק מעוררת חשש רב בקרב אלה שנטלו כעת משכנתאות, וגם בקרב מי שלקח אותן בעבר. "מהחזר של 4,000 ש״ח לחודש, אני עלול להגיע ל-4,700 ש״ח בחודש וזה כבר טירוף שלא דמיינתי שיכול לקרות", אומר אבירן כהן מגן יבנה. יועץ משכנתאות מסביר בשיחה עם אתר חדשות 13 מה ניתן לעשות כדי להתמודד

טירוף עליית מחירי הדיור הוביל בחודש שעבר את בנק ישראל להעלות את הריבית במשק לראשונה זה 4 שנים. עם זאת, המגמה לא נעצרת וגם היום (שני) הודיע הבנק על העלאה נוספת של הריבית, אשר מביאה אותה לשיעור של 0.75%, הגבוה ביותר מאז שנת 2014. המשמעות העיקרית - מי שנטל משכנתא, ישלם עוד יותר על ההחזר החודשי.

אבירן כהן, תושב יבנה, קנה יחד עם אשתו דירה בעיר ונכנס לתהליך לקיחת המשכנתא לפני כשנתיים. ותוך מספר שנים חווה שתי עליות ריבית, דבר שפוגע קשות בתמהיל המשכנתא שלו. "עברתי שני סבבים של עליית ריבית", מספר אבירן לאתר חדשות 13, "אני לקחתי את המשכנתא עוד כשהיא הייתה נמוכה, כלומר הקבועה לא צמודה הייתה 2.8 אחוזים, היום היא 4.7 אחוזים".

"הסבב הראשון של עליית הריבית לא ממש פגע בי, אבל העלייה היום הולכת לתת לי מכה רצינית", אומר כהן בחשש. "העניין הוא שאין לי ברירה, קניתי בית, אני צריך לשלם עליו". הפערים שצופים להיות בהחזר החודשי של אבירן ואשתו עלולים להגיע למאות שקלים. "מהחזר של 4,000 ש״ח לחודש, אני עלול להגיע ל-4,700 ש״ח בחודש וזה כבר טירוף שלא דמיינתי שיכול לקרות".

לבסוף הוא אומר כי "אנחנו בסופו של דבר לא מרוויחי הון ולא מהעשירון העליון וכל תזוזות כאלו, למשך 30-20 שנה, זה המון המון כסף וזו בעיה. בשלב הזה אני אשאיר את זה ככה כרגע ואמשיך לעקוב ולהישאר עם היד על הדופק. אני תוהה, אם האיש הסביר כמעט ולא מצליח לעמוד בעליות מחירים האלו, אז מה יעשה האיש העני. זה כבר לא נורמלי וזה בעיקר מטריד".

מרי דותן
מרי דותן

גם מרי דותן, אם חד הורית מראשון לציון, עובדת כשכירה בדואר ישראל וזוכת מחיר למשתכן, נכנסה לתהליך לקיחת המשכנתא באוקטובר 2021 בתכנון קפדני במיוחד. "רציתי לבדוק אם אני יכולה בכלל לעמוד בהחזרי המשכנתא", אומרת דותן. "הכל היה ממש מתוכנן ומאורגן כי אני אם חד הורית לשני ילדים אז זה לא כל כך פשוט להיכנס להרפתקה כזאת", היא מסבירה.

הרפתקה כזאת, לא הייתה במוחה של מרי כשהיא תכננה לפרטי פרטים את תמהיל המשכנתא שלה. גם היא, כמו אבירן, לא באמת חשבו שעשוייה להיות עליית ריבית שכזו. "לא ציפיתי לכזאת עלייה בריביות. בעליית ריבית הראשונה זו הייתה כמו מכה קלה בכנף, אבל היום הריבית אמורה לעלות בעוד 0.25 והלב שלי דופק בעוצמות, זה מאוד מפחיד".

דותן המשיכה והסבירה שלדעתה "הטעות הייתה לקחת שני שליש בפריים, רוב המשכנתא שלי בפריים. בזמנו כולם התלהבו, אף אחד לא חשב שכך זה יראה היום וזה באמת מלחיץ".

דותן כבר החלה לחשוב על מכירת הבית, אבל אז הבינה שגם כאן היא צפויה להיתקל בבעיות. "אני במחיר למשתכן אז אני תקועה, אסור לי למכור את הדירה שבע שנים מהרגע שזכיתי. אני מאוד מקווה שלא תהיה עוד עליית ריבית אחרת אני פשוט לא יודעת איך אתמודד עם זה. אני כבר עכשיו בדילמה מאוד קשה".

אביחי מולה
אביחי מולה

"אנחנו בתקופה סוערת בה הריביות במשק לא מפסיקות לעלות", אומר יועץ המשכנתאות אביחי מולה, "הן הריביות הקבועות, המשתנות וריבית הפריים". מולה מסביר עד כמה זה קריטי עבור ציבור נוטלי המשכנתאות. "דבר זה משפיע ישירות גם על נוטלי המשכנתאות בימים אלו שנאלצים לשלם החזר חודשי גבוה יותר עבור המשכנתא וגם על בעלי משכנתאות קיימות".

לדבריו של מולה, האינפלציה מרימה את הראש בשוק הישראלי, האמריקאי והאירופי במקביל וממליץ: "בימים כאלו נדרש לייצר תמהיל משכנתא מאוד יצירתי, כזה שיכול ככל הניתן לגדר סיכונים מפני עליות ריבית או אינפלציה ובמקביל שיהיה מספיק גמיש כדי שיתאים למיחזור משכנתא בעתיד, אם וכאשר השווקים יירגעו".

מולה ממליץ לא להסתפק רק בבחינת ההחזר החודשי של המשכנתא. "צריך להריץ סימולציות של תרחישי עליית ריבית ולבחון האם גם במקרים כאלו הם יוכלו לעמוד בהחזר החודשי גבוה יותר, אחרת זה מתכון לבעיות עתידיות", הוא מסכם.