מה ההבדל בין המסכות - ומי תגן עלינו בצורה הטובה ביותר?

מסכת הפנים הכירורגית, מסכת הבד הביתית והמסכה המפורסמת N95 - מי היעילה ביותר, מה ההבדל ביניהן - ואיך אפשר להכין מסכה בבית?

זמן צפייה: 03:00

מאז שיצאה ההנחיה יותר ויותר אנשים מסתובבים עם מסכה במרחב הציבורי, עדיין אי אפשר להגיד שכולם עושים זאת ולכן גם המשטרה שאמנם לא אוכפת כן נרתמת למאמץ ומחלקת מסכות לאנשים ברחוב שיצאו מהבית חשופים. העניין בהחלט נמצא במגמת עליה ולכן זה בדיוק הזמן לעשות קצת סדר בבלגן ולהסביר מה באמת ההבדל בין הסוגים השונים של המסכות ומי תגן עלינו בצורה הטובה ביותר.

נתחיל ממסכת הפנים הכירורגית, מסכת המנתחים היא הזולה מבין כולן, כשלושה שקלים למסכה, היא אפקטיבית בערך לשעתיים גג שלוש שעות וזה בתנאי שהיא לא נעשית לחה, ברגע שהיא קצת לחה היא כבר לא אפקטיבית כלל. אבל גם כאשר היא אפקטיבית היא מונעת רק הדבקה של אחרים, כלומר במידה ואתם נשאים של הוירוס באמצעותה לא תדביקו את הסובבים אתכם אבל כן תוכל להידבק. למה? היא לא אטומה על הפנים, רפויה מאוד בצדדים ולכן האוויר למעשה, לא עובר סינון.

אכיפת המשטרה בצל משבר הקורונה
אכיפת המשטרה בצל משבר הקורונה | צילום: דוברות המשטרה

הבאה בתור היא מסכת הבד הביתית, היא אמוד פופולארית עכשיו הרבה מכינים בבית וחלק גם מוכרים, מחירה יכול להגיע גד עד למאה שקלים. גם היא, כמו המסכה הכירורגית מונעת הדבקה של הסובבים אתכם במידה ואתם נשאים ולא מונעת הידבקות. נכון, מדובר במסכה רב פעמית אבל אך ורק במידה ואתם מכבסים אותה אחרי כל שימוש בטמפרטורה של שבעים מעלות, זה מאוד חשוב כי למעשה כל מגע עלול להותיר עליה את הווירוס וגם היא ברגע שהיא קצת לחה, היא לא אפקטיבית. ועוד המלצה קטנה ממשרד הבריאות, אם אתם מכינים לבד אז רק מבד כותנה ארוג (לא מתיח) צפוף ככול האפשר ולפחות בשלוש שכבות.

מסכת N95 נגד הדבקה בקורונה
מסכת N95 נגד הדבקה בקורונה | צילום: רויטרס

והמסכה האחרונה והמוכרת היא מסכת 95N, פה אנחנו פעם ראשונה מדברים על מסכה שמונעת גם הידבקות ולא רק הדבקה, זו מסכה שעברה מבחני תקן ועוצרות כתשעים וחמישה אחוז מהחלקיקים במידה ומתאימים אותה בצורה טובה לפנים. היא עולה כחמישים שקלים ואפקטיבית לבין שש עד שתיים עשרה שעות, זה רשום על גבי האריזה. היא הרבה יותר אטומה וקשיחה, מותאמת לצורת הפנים, יש לה את הגשר המתכתי שמצמיד אותה לאף ורצועות שהולכות מאחורי העורף ולא על האוזניים ולכן היא האטומה והמגנה מכולן. תצורה נוספת שאפשר לרכוש אותה היא עם התוספת של הפילטר, אלו כבר יכולות להגיע למאתיים שקלים אבל השימוש בהן לא מומלץ, היא אמנם תגן עליכם אבל תסכן מאוד את הסובבים אתכם מהסיבה שהפילטר הזה הוא חד כיווני, מסנן את האוויר נכנס אבל האוויר שאתם פולטים דרכו לא עובר סינון ולחלוטין יכול לגרום להדבקה. אם כן יש לכם שאלות נוספות כל התשובות נמצאות באתר של עמותת מדעת.

ואחרי כל זה הכי חשוב להזכיר שרון, לשטוף ידיים לפני שכובשים את המסכה, לא לגעת בה בזמן השימוש וכמובן שהיא לא מחליפה את החשיבות של הריחוק הפיזי.