חיידקים וקוליפורמים: מה מסתתר במזון בדוכני האוכל בקניונים?

המזון המהיר והמחיר הנמוך שמציעות המסעדות אומנם מפתה - אך לא על חשבון הטריות והניקיון במקום. באחד מהדוכנים שנבדקו, מנת חומוס הכילה פי 57 שמרים מהמותר בתקן. "החומוס הזה ישב וחיכה"

זמן צפייה: 04:37

המוני אנשים פוקדים את הקניונים הגדולים בארץ, ובהם גם את דוכני המזון הזולים והנוחים. הסועדים יודעים שלא מדובר בארוחות גורמה במסעדות יוקרה, ובכל זאת על טריות וניקיון בית העסק - אי אפשר להתפשר. צוות ברקוד בחן מגוון סוגי מנות בדוכני מזון בקניונים מרכזיים בארץ ולקחת את אותן מנות לבדיקת מעבדה. בעקבות תוצאות שהתקבלו - פקחי משרד הבריאות פשטו על שלושה דוכני וסגרו את אחת המסעדות בשל התנהלות לקויה.

אבל קודם לבשורות הטובות – פסטה ברוטב שמנת ופטריות היא מנה שהוזמנה בכל הקניונים. במעבדה בדקו האם נמצאים בה עובשים ושמרים המעידים על חוסר טריות, וכמובן חיידקים שונים. בכלל הדוכנים שנבדקו, בהם "פסטה בר" בעזריאלי, "פפיטו" בקניון הזהב ו"פרסקו" בקניון הגדול בפ"ת, הממצאים יצאו תקינים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הפסקת עשר: מסע קולינרי אל הסנדוויצ'יות הטובות בישראל

השפים שנחושים לשדרג את מסעדות החוף הידועות לשמצה

מבצר צלבני בן מאות שנים יהפוך למסעדה אירופית-מזרח תיכונית

בדיקת מזון במעבדה
בדיקת מזון במעבדה | צילום: חדשות 13

לעומת זאת חומוס "דיאנה" בקניון עזריאלי, אחד הקניונים העמוסים במדינה, מראה תוצאות שונות ומדאיגות למדי. כשתוצאות המעבדה של החומוס מתקבלות ברור לאנשי משרד הבריאות שמדובר בחומוס מזוהם ושאסור להמשיך למכור אותו לציבור. למעלה משישה מיליון חיידקים נמצאו בחומוס, כשהתקן מדבר על מיליון בלבד. נמצאו גם שמרים – פי 57 מהתקן. כמו כן, נספרו בחומוס 30 אלף קוליפורמים, וזאת כאשר התקן מאשר מקסימום של 1,000 במנה. אבל הממצא החמור ביותר היה הנוכחות של חיידקי הליסטריה.

"החומוס בקניון עזריאלי היה מפתיע לרעה. הייתה בו ספירה גבוהה מאוד של חיידקים, הרבה מאוד קוליפרמים. נמצאה גם ליסטריה, שמרים ברמה גבוהה – זה אומר שהחומוס הזה ישב הרבה זמן - וחיכה", הסבירה ד"ר שירה רוזנצוייג, מנהלת המעבדה למזון."הממצאים הם אינדיקציה להתנהלות לא תקינה במסעדה", הוסיפה דנה שך, מנהלת תחום מיקרוביולוגיה בשירות המזון הארצי. כאמור, משרד הבריאות פשט על המקום.

אם בכל זאת תרצו למצוא חומוס נקי מחיידקים, לפי בדיקת המעבדה החומוס של "מלך השווארמה" בקניון הזהב יצא תקין ובטוח לאכילה, וכך גם בחומוס "סימה" בקניון ביג שבאשדוד.