מחדל מכירת הקרקעות בירושלים: כך מכרו את ירושלים לכרישי נדל"ן

בשבוע שעבר גילו אלפי תושבי הבירה שבעוד כמה שנים בתיהם לא יהיו עוד בבעלותם. בעסקה שנחתמה מתחת לאפה של המדינה, בין הכנסייה היוונית לקבוצת כרישי נדל"ן

ירושלים
ירושלים | צילום: חדשות 2

מוכרים את ירושלים בזול: בשקט בשקט, מאחורי מעטה סודיות עבה, הפכה בירת ישראל ללוח במשחק מונופול: קבוצות רכישה מסתוריות, מיליונים שמועברים מיד ליד וחוזה אחד שמעביר את הבעלות על השכונות היקרות ביותר בעיר לידיים של חברות פרטיות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ביום שלישי שעבר התפרסמה בעיתון ידיעה שעתידה לזעזע את ירושלים ובעיקר את 1,500 המשפחות שגרות, חלקן עשרות שנים, בשכונות הוותיקות בלב הבירה. הכנסייה היוונית אורתודוקסית, נחשף בכלכליסט, מכרה את הקרקעות שהחזיקה במרכז העיר לקבוצת רוכשים.

מאות בעלי הדירות שהתאספו לישיבת חירום שארגנה סיעת ירושלמים בעירייה, הבינו שהעסקה נעשתה לא רק מאחורי גבם, אלא מאחורי גבה של המדינה ובמיוחד הקרן הקיימת לישראל - מי שחוכרת את הקרקעות האלה מהכנסייה.

צילום: חדשות 2

נחזור מעט אחורה בזמן אל המאה ה-19: כנסיות ומנזרים רכשן בתקופה הזו קרקעות מחוץ לחומות בהיקפים עצומים – 4,500 דונמים במרכז ירושלים של היום. בעלת הקרקע הפרטית הגדולה ביותר היא הפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית, שעם קום המדינה החכירה את האדמות שברשותה לקרן הקיימת לישראל ל-99 שנים – עם אופציה להארכה.

כמו אלפי בעלי דירות בירושלים, גם משה ניסים, בעבר שר המשפטים ושר האוצר, רכש דירה על קרקע השייכת לכנסייה. כמו כולם, גם הוא האמין שקק"ל ומנהל מקרקעי ישראל יממשו את האופציה בחוזה עם הכנסייה, ויחדשו את הסכם החכירה. אלא שקבוצה בשם "ניות קוממיות", אוסף של חברות הרשומות כולן באותו משרד עורכי דין ירושלמי, הזדרזה ב-2011 לחתום עם הפטכיארך תיאופילוס השלישי על הסכם הארכת חכירה במקום קק"ל – מעתה, לאלפי הדיירים יש עסק איתם.

עסקת זכויות החכירה נחתמה ב-2011. קק"ל ומנהל מקרקעי ישראל התנהלו בשאננות אופיינית, וכלל לא ברור אם הייתה להם כוונה להילחם על השבת זכות החכירה לידיהם.

צילום: חדשות 2

וכך, בספטמבר 2016, מוקמת שותפות חדשה תחת השם "ניות קוממיות השקעות": "גואלי ירושלים והשכונות", "עיר יונה", "דלתות עמים", ישויות משפטיות חדשות עם אותה כתובת ותיקה אצל משרד עורכי הדין הירושלמי אפרים אברמזון. השותפות מבצעת את הבלתי יאמן ורוכשת גם את זכויות הבעלות על קרקעות הכנסייה היוונית אורתודוכסית – מעתה קבוצת משקיעים אלמוניים היא בעליה החוקיים של רחובות שלמים בבירה.

להסכם הרכישה בין השותפות להוד קדושתו צורף נספח עם רשימת החלקות שנמכרו ליזמים הפרטיים: על הבניינים והדיירים שבתוכם. המפה הזאת היא תרגום של הנספח, לא כל החלקות מצויות בה, כך שתמונת הבעלות גדולה עוד יותר. 500 דונמים במרכז ירושלים נמכרו, ובסכום נמוך לכל הדעות. "השמועות מדברות על 114-130 מיליון שקלים, סכום מגוחך", אומר יהודה גרינפלד גילת, אדריכל וחבר סיעת "ירושלמים" בעירייה.

השטח רוחש וגועש, והתיאבון גדול: קבוצה מסתורית הרשומה במקלט מס באיי הבתולה רכשה שטחים מהכנסייה ברחוב ש"י עגנון, שני מתחמים ברחביה נמכרו לקבוצת יזמים אחרת, אנשי נדל"ן המצויים היטב בנושא מספרים על עוד מאות דונמים שמצויים כעת במשא ומתן, ואיש אינו יודע מה יקרה בתום תקופות החכירה – חלקן מסתיימות כבר בעוד 18 שנה, כמו בגן רחביה.

''השטח נמכר במחיר מגוחך''
''השטח נמכר במחיר מגוחך'' | צילום: חדשות 2

עורך הדין שלמה דרעי, סגן יושב ראש קק"ל ואחיו של שר הפנים אריה דרעי, הוא אחד השותפים בקבוצת "עזרת הלוויים רחביה בע"מ". יחד עם פעיל ש"ס משה עידן, רכשה הקבוצה ממנזר הרטיסבון את זכויות החכירה בשני מתחמים ברחביה. לקק"ל אמנם אין מעורבות ישירה בשטח הזה, אבל לכל החלטה שתקבל על יתר קרקעות הכנסייה עשויה להיות השפעה על העסקים של שלמה דרעי.

בתוך שנים ספורות יממשו כרישי נדל"ן את זכותם על אלפי דירות בירושלים. הדיירים הנוכחיים יצטרכו להחליט אם לשלם ליזמים סכומי כסף גבוהים על חכירת משנה חדשה או לצאת מהבתים שקנו במיטב כספם. עד אז, ערך הדירות שלהם צונח ושוק הנדל"ן כולו בחוסר וודאות.

מקק"ל נמסר בתגובה: "קק"ל היא היחידה שפעלה לאורך השנים על מנת לטפל בנושא והיחידה שגם עכשיו, לאחר שהתבררה העסקה שבוצעה, הודיעה שתפעל לשמירת זכויותיהם של התושבים. קק"ל, כמנהלת כספיו של העם היהודי, מתנהלת בצורה אחראית ומקפידה שלא לאפשר לסוחרי קרקעות שזהותם אפילו אינה ידועה במלואה, להפעיל לחץ על הדיירים כדי לשאת רווחים אישיים על חשבונם. הבעיה היא בעיה לאומית, וקק"ל קוראת לגורמים בממשלה ובשאר הגופים הרלוונטיים לכנס בהקדם שולחן עגול במטרה לפתור את הבעיה".