בכירי המשק מגבים את הנגיד: "חשש מנזק בלתי הפיך לכלכלה הישראלית"

אחרי שפרופ' אמיר ירון אמר בריאיון ל-CNN כי המהפכה המשפטית היא "מהלך חפוז" וכי "עצמאות המוסדות עלולה להיפגע", התייצבו ראשי החברות הגדולות בישראל שהביעו תמיכה בדברים: "חובתו להביע דעה עצמאית ומקצועית ללא שיקולים זרים ולחצים פוליטיים. עצמאות בנק ישראל והנגיד הם תנאי סף לכלכלה יציבה וצומחת"

זמן צפייה: 02:34

ראשי "פורום העסקים", המורכב מבכירי המשק הישראלי, פרסמו היום (רביעי) מכתב המגבה את דברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון ל-CNN, שבו תקף בחריפות את המהפכה המשפטית ואמר כי "עצמאותו של בנק ישראל קריטית לכלכלה. כל מדינה שהחלישה את הבנק המרכזי ספגה השלכות משמעותיות"

המכתב, שעליו חתומים מנהלי ובעלי החברות הגדולות בישראל, תומך בדבריו של ירון בנוגע ל"חשיבות של נגיד בנק ישראל להביע דעה עצמאית מבלי להיות נתון ללחצים פוליטיים". עוד נטען כי "פגיעה בעצמאות של נגיד בנק ישראל עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לכלכלה הישראלית", ושזו מהווה "תנאי סף לכלכלה ישראלית יציבה וצומחת".

כמו כן, חברי פורום העסקים התארחו אתמול במשכן הנשיא ושטחו את טענותיהם בדבר המהפכה המשפטית אל מול נשיא המדינה, יצחק הרצוג. בדבריהם, הם ציינו מספר חברות בינלאומיות שעצרו והקפיאו השקעות בארץ. בין החתומים על המכתב: הראל ויזל, ליאורה עופר יצחק אברכהן, עפרה שטראוס, דויד פתאל, דנה עזריאלי, עמרי פדן ואחרים.

File Photo: Bank Of Israel Governor Amir Yaron During An Interview With Reuters In Jerusalem
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

פרופ' ירון אמר בריאיון לתוכניתו של ריצ'רד קווסט ב-CNN, כי "השינויים המתוכננים כרגע עלולים להחליש את עצמאות מערכת המשפט. המהלך כולו חפוז ולא נהנה מקונצנזוס רחב בציבור". הנגיד נשאל אם הוא חושש שמשקיעים בהייטק ייצאו בהמוניהם מישראל - והשיב: "חלקם מדברים על העברת הפעילות העסקית למקומות אחרים, ובטווח הארוך ההשלכות עלולות להתבטא בבריחת מוחות מישראל".

"עצמאות בנק ישראל קריטית לכלכלה", הוסיף פרופ' ירון. "כל מדינה שהחלישה את הבנק המרכזי ספגה השלכות משמעותיות. אני מאמין שמקבלי ההחלטות אצלנו מבינים זאת. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו וכן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבהירו כי רק הנגיד מחליט על גובה הריבית".