גם ביישובי הצפון: עסקים בקו העימות יפוצו על ירידה בהכנסות

על פי הכרזת השר סמוטריץ', המסלול המורחב יכלול גם את יישובי קו העימות הצפוני ורמת הגולן, מה שיעניק לעסקים במקומות אלו פיצוי מלא על הירידה בהכנסות בעקבות הלחימה. בתוך כך, משרד התיירות הקפיא את העברת הכספים למפונים אשר זכאים למענק - עד שחברה חיצונית ששכרו תבדוק שמגישי הבקשה אכן זכאים לו

זמן צפייה: 03:30

בפתחו של השבוע השישי למלחמה - שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (ראשון) על הרחבת רשימת היישובים שיהיו זכאים לפיצוי במסלול מלא, וזו כוללת את יישובי הצפון והגולן. בצל ההסלמה בצפון, השר סמוטריץ' הרחיב את מסלול הפיצויים המלא כך שיכלול את כל יישובי קו העימות הצפוני ואת רמת הגולן, מה שמעניק לעסקים ביישובים אלו פיצוי של 100% מהירידה בהכנסות בעקבות המלחמה.

הרחבת מסלול הפיצויים המלא מייקרת בכמה מיליארדי ש"ח את חבילת הפיצויים המקורית שהוכרזה בשלב מוקדם יותר של הלחימה. בנוסף ליישובים הצפוניים, למסלול נוספו גם הערים אשדוד ובאר שבע בדרום שלא נכללו במקור בהגדרה של יישובים בעוטף עזה, אך כבר בשבוע שעבר הכריז סמוטריץ' כי גם שם יקבלו פיצויים מלאים - למרות שיש ערים מטווחות יותר מהן באזור הדרום והמרכז. בעקבות ההרחבות, חבילת הסיוע האזרחית מגיעה להיקף של כ-17 מיליארד ש"ח.

על רקע ההתנגדות של השר סמוטריץ' להעברת מלוא הכספים הקואליציוניים למטרות הלחימה והתמיכה בתושבי העוטף והמפונים, במשרד האוצר שואלים מניין יגיע הכסף למימון הרחבת מסלול הפיצויים. נכון לעכשיו, ישנה הסכמה על 1.6 מיליארד ש"ח בלבד שיוסטו מהתחייבויות פוליטיות למטרות הלחימה, אך שר האוצר טרם סיפק הוראה באשר לאילו כספים קואליציוניים יקוצצו למימון המלחמה. זאת כאשר יש עוד פחות מחודשיים עד לסיומה של שנת התקציב הנוכחית, וחלון הזמן לניצול הכספים הולך ומצטמצם.

חרבות ברזל מפת הפיצויים המלאים המעודכנת של משרד האוצר
מפת הפיצויים המלאים המעודכנת של משרד האוצר | צילום: חדשות 13

ב-16 באוקטובר, שר התיירות חיים כץ הכריז על יוזמת מענקים למפונים, שלפיה כל מי שזכאי לפינוי על חשבון המדינה, ולא התפנה למלון אלא לפתרונות לינה אחרים וביניהם דירה שכורה, לינה אצל קרובי משפחה, או השכרות יחידות אירוח לטווח קצר, יקבל רטרואקטיבית מענק של 200 ש"ח ליום לאדם מבוגר ו-100 ש"ח ליום לילד.

לפני כשבוע, עלה באתר הביטוח הלאומי הטופס המקוון להגשת בקשה לקבלת המענק שיזם השר כץ. 40,000 איש הגישו את הבקשה, והביטוח הלאומי היה מוכן להעביר את הכסף, אך בגלל פער בין מספר מגישי הבקשה לבין ההערכות של משרד התיירות לפיהן רק 35,000 זכאים לקבלת הכספים, העברת הכספים הוקפאה על ידי המשרד. משרד התיירות החליט לשכור חברה חיצונית שתבדוק האם חלק מהמגישים מתארחים כרגע בבתי מלון וכתוצאה מכך אינם זכאים לקבלת המענק, ורק לאחר שהממצאים יגיעו, יאפשרו את העברת הכספים למפונים.