קיצוץ שעות לימוד בישיבה ותמריצים כלכליים ללימודי ליבה: תוכנית ליברמן למגזר החרדי

בכירי האוצר יציגו מחר בקבינט החברתי-כלכלי תוכנית חדשה שגובשה למגזר החרדי, לפיה בין היתר תישלל ההנחה בארנונה, בצהרונים ובמעונות היום להורים שלא עובדים והעברת חוק הגיוס בקריאה שלישית. המכשול: גיוס ראשי מפלגות שיש להם פוטנציאל לשתף פעולה בעתיד עם הסיעות החרדיות לתמוך בתוכנית

זמן צפייה: 02:55

תוכנית ליברמן למגזר החרדי: בכירי האוצר יציגו מחר (שלישי) בקבינט הכלכלי-חברתי תוכנית חדשה שגובשה למגזר החרדי בהנחיית שר האוצר אביגדור ליברמן - כך נחשף הערב בחדשות 13. לפי התוכנית, תישלל ההנחה בארנונה, בצהרונים ובמעונות היום להורים שאינם עובדים, ומספר שעות הלימוד בישיבה יקוצצו מ-40 ל-20 שעות לימוד בשבוע, וזאת מבלי לפגוע בתקציבן של הישיבות. לפי משרד האוצר, המהלך יביא לכך שאברכים יוכלו לעבוד בהיקף של חצי משרה מבלי שקצבתם תפגע.

כמו כן, על פי התוכנית של שר האוצר, יינתנו תמריצים כלכליים למוסדות לימוד חרדיים שישלבו לימודי ליבה בבתי הספר. בנוסף, בכוונת ליברמן להעביר את חוק הגיוס, שמטרתו להגדיל את כמות החרדים המשרתים בצה"ל, בקריאה שלישית.

תלמידי ישיבה
תלמידי ישיבה | צילום: צילום מסך

כזכור, ליברמן כבר ניסה להתנות את סבסוד המעונות במיצוי כושר ההשתכרות של ההורים כבר בשנת הלימודים הנוכחית, אך נבלם בידי בג"ץ, שדחה את יישום תכניתו לשנה הבאה. כעת, מבקש ליברמן להכליל את הרפורמות הנוגעות לחברה החרדית בחקיקה ראשית בכנסת - ככל הנראה עוד לפני תקציב 2023.

ברקע גיבוש התכנית של האוצר למגזר החרדי, פורסמה תחזית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיה עד שנת 2065 החברה החרדית תתרחב לכשליש מהאוכלוסייה, וכן הבלימה בהשתלבות של חרדים בתעסוקה מאז שנת 2019. מבחינת האוצר, התכנית היא ניסיון להציל את העתיד של שוק העבודה הישראלי, והצלחתה תגדיר במידה רבה את החותם של ליברמן בתפקיד.

עם זאת, עבור הקואליציה מדובר במוקש פוליטי - כאשר עולה השאלה אם ראשי מפלגות שיש להם פוטנציאל לשתף פעולה בעתיד עם הסיעות החרדיות יתמכו בצעדים הקשים מבחינתן. במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר, העניק ראש הממשלה נפתלי בנט גיבוי לליברמן לגבי התבטאותו כי החרדים אשמים ביוקר המחייה, וכעת עולה השאלה עד כמה רחוק הוא יהיה מוכן ללכת במישור המעשי ולתמוך בתוכנית של שר האוצר.

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מסר כי "התכנית של ליברמן שפורסמה עכשיו איננה חדשה. הרבה ליברמנים עברו לנו במהלך ההיסטוריה שנעלמו תמיד כאבק פורח, ועם ישראל חי וקיים. ליברמן עושה כל מאמץ להשאיר את החרדים בכותרות כדי לכסות על הכשלונות שלו".

ח"כ הרב אורי מקלב אמר כי "בכל פעם שיש על שר האוצר ביקורת ציבורית וקטלנית הוא מביא תוכנית אכזרית על הציבור החרדי בכדי להסית את הציבור ובכך להסיט את הנושא מסדר היום, לצערינו רואים שוב ושוב כי ליברמן לא בוחל בפגיעה בילדים ומביא קהלים שלמים לעוני תוך פגיעה בלומדי התורה שנאה תהומית לציבור. לשמחתנו הציבור מבין זאת והופך את ליברמן לדמות דחויה. ממשלה הפועלת כנגד לומדי התורה אין לה זכות קיום".

גם ח"כ ליצמן תקף: "גזירות השר ליברמן נגד המשפחות החרדיות מבטאות שנאה יוקדת כלפי כל מה שמסמל יהדות ומסורת. על מצח ממשלת הזדון בראשות בנט, לפיד, סער וליברמן, תלוי אות קלון של הסתה ורדיפת ציבור שלם, כפי שלא ראינו מעולם. מרתיח להיזכר בהבטחות השווא של בנט וסיעתו ימינה, להגן על הציבור החרדי מפני ליברמן. אין סליחה לזעקת הילדים החרדים והמשפחות הנאנקות תחת מתקפת הגזירות, שליברמן וממשלת הזדון ממציאים מדי יום, נגד מגזר שלם, שהפך למטרתם המוצהרת, בכל תחום; כלכלית, ערכית ואנושית".

ח"כ פרוש: "פעם אחר פעם מנסה ליברמן להכות בציבור החרדי. הקול קול ליברמן והידיים ידי נפתלי בנט, שהתחייב לפני כשמונה חדשים שישמור על הציבור החרדי, האחריות לפגיעה בציבור החרדי ובהרעבת ילדים, היא גם עליו".