המסמכים מגלים: בנק לאומי הזמין חוקרים פרטיים לרגל אחר לקוחות

מעקב אחר לקוחות בעלי חובות הוא חוקי, אך הבנק לא מזמין את השירות בעצמו אלא מעביר את הסמכות לעורכי דין פרטיים שמייצגים אותו - ובכך מונע שקיפות. "הצעדים שלך הופכים להיות שלהם" • ברקוד

זמן צפייה: 04:54

הבנק הוא הגוף שיודע הכי הרבה על האזרח בישראל, כאשר כמעט כל תעודת הזהות מתנקזת למחשב המרכזי בסניף. אבל מסמכים שהגיעו למערכת "ברקוד" חשפו שיש לקוחות שהבנק רוצה להכיר יותר מקרוב – ולשם כך הוא ינקוט אמצעים שכוללים גיוס שירותי חקירה ובילוש אחר לקוחות הבנק, במטרה לגבות מהם חובות.

"יודעים מי אח שלי, מי אמא שלי, למי לדפוק בדלת", טען א', שחושד שחוקר פרטי נשלח לעקוב אחריו, "למרות שאני לא נתתי את הפרטים האלה בשום מקום. אני חי כאילו אני במעקב, הצעדים שלך הופכים להיות הצעדים שלהם".

בבנק לאומי טענו שהיקף המעקבים מצומצם, והם מיועדים רק למקרים של חשש למרמה מצד לקוחות שצברו חוב כספי. אבל בפועל, דווקא עורכי דין פרטיים שמייצגים את הבנק הם אלה שמזמינים את שירות החקירה והם גם אלה שמשלמים בשמו את התמורה הכספית. בעצם, הבילוש אמור להתנהל רק דרך גופים חיצוניים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הפנטגון: ארה"ב תשלח אלף חיילים למזה"ת עקב העוינות של איראן

השר ארדן: "אונס בת ה-7 חייב להיחקר כאירוע לאומני"

יריות נשמעו בחגיגות אליפות ה-NBA – המונים נסו בבהלה • תיעוד

מסמך מבנק לאומי
מסמך מבנק לאומי | צילום: החדשות 13

"הבנק עצמו הוא זה שמבקש לדעת ובעצם להפיק תועלת מאותה חקירה", הסביר עו"ד גלעד נרקיס, מומחה לדיני בנקאות, "לכן הבנק צריך להיות אחראי על אותם חוקרים פרטיים". דרור שטרום, לשעבר יו"ר ועדת התחרות בין הבנקים הוסיף כי "עצם ההסוואה היא בהחלט בעייתית. בנק לא צריך 'להתבייש' אם באמת המקרה מוצדק".

שירותי מעקב כמו אלה שיזמו בבנק "לאומי" הם חוקיים, וככל הנראה מקובלים גם בשאר הבנקים - השאלה היא מה הם גבולות הבילוש, על מי מזמינים חקירה ומה מבקשים לגלות. "החוק מגדיר שאתה רשאי לעקוב אחרי כל מה שקיים במרחב הציבורי של בן אדם. במרחב הפרטי שלו, לדוגמה דירתו – אסור לעשות שום דבר. אסור להתחזות לאיש ציבור, אבל אתה יכול להציג את עצמך כסוכן של חברת קוסמטיקה לדוגמה", הסביר חיים (פנחס) שוגון, לשעבר ראש מחלקת הבילוש בימ"ר ת"א.

תגובת בנק לאומי: "לאור מקרים שבהם משרדי עורכי דין הפעילו חוקרים בחריגה ממדיניות הבנק, נעשה מהלך כדי להבטיח את הניהול הקפדני של נושא רגיש זה. מדיניות הבנק הינה לאפשר במקרים חריגים בלבד של חשש מבוסס מצד החייב להתחמקות מתשלום, לבחון את העובדות באמצעות חוקרים בעלי רישיון ממשרד המשפטים, הפועלים לפי כללים מחמירים שהבנק קבע וכפופים לביקורת".