סמוטריץ' על אזהרות האוצר: "פרסום מגמתי שנועד לפגוע בכלכלה"

אחרי שפורסמה תחזית האימים של הכלכלנית הראשית באוצר, שלפיה חצי מהתוצר לנפש יימחק בעקבות המהפכה המשפטית - תקף שר האוצר סמוטריץ' את מי "שמוכנים לשרוף כאן הכל כדי למנוע את התיקונים הקריטיים שאנחנו מובילים במערכת המשפט"

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

אחרי אזהרות בכירי האוצר מפני השלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה שפורסמו הבוקר (שלישי), הגיב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואמר כי מדובר ב"פרסום מגמתי" שנועד לשימוש כ"כלי במאבק ברפורמה מצד מתנגדיה, ועל הדרך לפגוע בכלכלת ישראל - שגם זו כבר הפכה שיטה נלוזה אצל מי שאצלם המטרה מקדשת את כל האמצעים ומוכנים לשרוף כאן הכל כדי למנוע את התיקונים הקריטיים שאנחנו מובילים במערכת המשפט".

עוד מסר סמוטריץ': "הבוקר התפרסמו בצורה מגמתית חלקים מניירות רקע שהוכנו באגפים המקצועיים של משרד האוצר לדיון מאקרו שהתקיים אצלי על המצב הכלכלי ועל ההשלכות האפשריות של הרפורמה המשפטית החשובה שאנחנו מובילים על הכלכלה הישראלית".

"ראשית", הוסיף, "נתוני השווקים של התקופה האחרונה כפי שהוצגו ממשיכים ללמד על איתנותה של הכלכלה הישראלית וכלל האינדיקטורים סבירים לחלוטין וממש רחוקים ממלמד על סערה שממתינה לנו מעבר לפינה. לעמדה זו שותף גם בנק ישראל בשורה של הערכות מצב שוטפות שהוא מבצע. בהקשר הזה התפקיד הראשון והמרכזי שלנו הוא לדבוק בהתנהלות כלכלית נכונה, מרוסנת ואחראית, להיאבק באינפלציה בכדי להחזיר אותה בהקדם לטווח היעד, להאיץ מיזמי תשתית מעודדי צמיחה, ולהמשיך להסיר חסמים ורגולציות כדי לעודד תחרות וליצור את התנאים המתאימים להמשך הצמיחה של המשק הישראלי".

לדברי שר האוצר, "צריך לזכור שכלכלה היא במידה רבה עניין של ציפיות, והסנטימנט כלפי השוק מתעצב על בסיס מכלול של ווקטורים - חלקם פנימיים שנוגעים לצעדים שבהם אנחנו נוקטים בישראל בניהול הכלכלה והמדינה, וחלקם יחסיים, ובהם האמון והוודאות בשוק שלנו אל מול שווקים אופציונלים אחרים. המשבר העולמי, בדגש על המשבר המתפתח בבנקים בארה"ב (שלהערכתי עוד רחוק מסיום) והשלכותיו על התמשכות האינפלציה והחשש מהתפתחות האטה בשווקים בארה"ב, אל מול יציבות המערכת הבנקאית ויכולת הניהול הקלה יותר של השוק הישראלי, מעניקים לנו יתרון בהקשר הזה ומהווים עבורנו הזדמנות".

"לגבי הסיכונים, הוצגו אכן מחקרים המלמדים על קשר בין פגיעה במוסדות הדמוקרטיים והחלשתם לדירוגי הכלכלה במגוון סוגי דירוג, וכמובן על השלכות פגיעה בדרוגים האמורים על הכלכלה, בהקשרי ריבית וצמיחה וממילא הכנסות המדינה ממסים". לשיטתו, "הרפורמה תתקן עיוותים קשים שקיימים בדמוקרטיה הישראלית ואינם קיימים בשום דמוקרטיה מתוקנת בעולם. ממילא הדירוג שלנו לא אמור להיפגע, ואפילו יכול לעלות כתוצאה מכך".

משרד האוצר
מטה משרד האוצר. ירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בישיבה שנערכה אמש במשרד האוצר, הכלכלנית הראשית שירה גרינברג הציגה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' את התרחיש המחמיר ביותר לפגיעת המהפכה המשפטית בכלכלה, ולפיו חצי מהתוצר לנפש יימחק, כשהמדינה תפסיד צמיחה של 270 מיליארד שקלים ו-70 מיליארד שקלים הכנסות ממיסים רק ב-5 השנים הקרובות.

גרינברג אמרה בדיון כי המהפכה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה ביותר בכלכלה שיכולה להתפתח כבר בטווח הקצר. היא הוסיפה כי התפתחות משברים היא לא לינארית אלא מחריפה והולכת, והציגה תרחיש הכולל פגיעה של 0.8% מהתוצר לנפש - מחצית מהצמיחה בישראל.

עוד אמרה גרינברג כי זהו אומדן שעלול להתגלות כאומדן חסר - מכיוון שהוא לא מביא בחשבון שענף ההייטק נשען על השקעות זרות, מה שיכול להחמיר את המצב. גרינברג אמרה בדיון כי ככל שנתקדם ההשפעה עלולה להיות גדולה יותר - כאשר כאמור בחמש השנים הראשונות אובדן ההכנסות למדינה ממסים יעמוד על 70 מיליארד ש"ח, והפסד הצמיחה יעמוד על 270 מיליארד ש"ח.

בשבוע שעבר פנו כל ראשי אגף התקציבים לדורותיהם ועוד כ-200 בוגרות ובוגרי אגף התקציבים באוצר במכתב לשר האוצר סמוטריץ' נגד המהפכה המשפטית. "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. הכלכלה הישראלית נכנסת לאזור סכנה מוגבר, המתווסף לאירועים חיצוניים עולמיים ולסיכונים ביטחוניים אזוריים".

עוד ציינו החותמים על המכתב לשר האוצר: "נוכח מהלכי החקיקה המקודמים בימים אלו בכנסת, אנו צופים פגיעה חריפה בכלכלה ובמשק, פגיעה שסימניה הראשונים כבר נראים במציאות. ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו, בין היתר, בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בדירוג האשראי, עליה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה".