האם הציבור יממן את הפסדי המיליארדים של הטייקון יצחק תשובה?

לאחר שבעלי קבוצת "דלק" השיק את פרויקט אסדת הגז "לוויתן", הוא הגיע השבוע לסף קריסה. עם זאת, המוסדות הפיננסיים ממשיכים לתת לו להמר בכספי הפנסיה של הישראלים ולהעניק לו הלוואות • המפצח

זמן צפייה: 14:25

רק לפני פחות מחצי שנה הכול עוד נראה נהדר - מאגר הגז הגדול ביותר שהתגלה בישראל החל להזרים גז לתחנות הכוח ומאות מיליונים לכיסו של תשובה. עם זאת, מי שעקב מקרוב אחרי עסקיו של תשובה בשנים האחרונות שם לב שלמרות שכבר עשה לכולנו תספורת לפני שמונה שנים של כמעט 1.5 מיליארד שקל מהחסכונות לפנסיה שלנו, המשיך תשובה לבקש ולקבל מיליארדים מול ההרפתקאות הפיננסיות שלו. כעת, הוא חייב לנו יותר מ-30 מיליארד שקלים.

קבוצת "דלק" שבשליטת תשובה רכשה תמורת 1.5 מיליארד דולר את ענקית האנרגיה האמריקנית "שברון", שיכולה להפיק כ-60 אלף חביות נפט בכל יום, אלא שאז פורץ משבר הנפט בין הסעודים לרוסים, אחר כך הגיעה מגפת הקורונה שעצרה את כל העולם ומחיר הנפט התרסקו. תשובה נכנס מראש לכל העסקה הזו עם הלוואות אדירות - הלוואה אחר הלוואה, צמח הסכום שכולנו נתנו לו. תשובה קיבל את הכסף מבתי ההשקעות המוסדיים שמנהלים את החסכונות שלנו לפנסיה בלי שנתן בתמורה שום דבר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סוכל פיגוע ממזרח לי-ם: כוח צה"ל ירה לעבר מחבלים שהשליכו מטען

מחקר חדש חושף: ייתכן שחלק נרחב מהאוכלוסייה חסין בפני קורונה

"תחושת אובדן": אחרי 18 שנה – מושיק רוט סוגר את מסעדת המישלן

איש העסקים יצחק תשובה
איש העסקים יצחק תשובה | צילום: חדשות 13

למה הם פועלים כך? "תשובה נותן להם הנפקות, הוא נותן להם ג'ובים, הוא מציע ג'ובים לרגולטורים, לפוליטיקאים, למפכ"לים, לאנליסטים ולעיתונאים", הסביר מייסד "דה מרקר", גיא רולניק. "כל השיטה דפוקה", טען דודי הררי, שהחזיק באגרות חוב של דלק נדל"ן. "החוב הגדול נמצא ביד של המוסדיים, הביטחונות נמצאים אצל הבנקים. לכן, המוסדיים כרגע במילכוד. הם יכולים לבוא לתשובה, הוא יגיד, 'קחו את החברה'. גם הם לא יכולים לקחת את החברה, מכיוון שכבר הכול ממושכן לכל הבנקים - אין מה לקחת".

לדברי עו"ד לינור דויטש מארגון "לובי 99", "אם לא ייקחו ממנו עכשיו את השליטה וייתנו לו להמשיך את העסקים האלה, פשוט זה יקרה עוד פעם בעוד כמה שנים". כדי שזה לא יקרה, הגיעו השבוע כמה עשרות חבר'ה שדואגים לכסף של כולנו להפגין מול המשרדים של חברת "הראל". מנכ"ל החברה לא ירד להרגיע המפגינים שהכסף שלנו לא נמצא בסכנה. האם הוא ושאר חברי מועדון הבכירים של בתי ההשקעות יתחילו סוף סוף לפעול באחריות כשהם מלווים את השקלים שלנו?

איש העסקים והטייקון יצחק תשובה
איש העסקים והטייקון יצחק תשובה | צילום: חדשות 13

מקבוצת דלק נמסר בתגובה: "קבוצת דלק היא חברה חזקה עם נכסים איכותיים, אשר עומדת בכל התחייבויותיה הכספיות, וזאת גם בתקופה הנוכחית של משבר עמוק בשוקי האנרגיה. העסקאות שהקבוצה ביצעה במהלך השנים האחרונות, בהן עסקת שברון, הן חלק מהאסטרטגיה של הקבוצה להתמקד בתחום האנרגיה הבינלאומי, והן הפכו את קבוצת דלק לשחקן משמעותי בתחום זה ולמקור גאווה למדינת ישראל. אגרות החוב של קבוצת דלק לא גוייסו עבור עסקת שברון או בעקבותיה– אף לא שקל אחד. למעשה, אף גיוס של אגרת חוב לא נעשה בשנתיים האחרונות אלא הרבה לפני כן. מר יצחק תשובה, שבזכות החזון שלו מדינת ישראל הפכה למעצמת אנרגיה כחול לבן, עומד מאחורי הקבוצה ותומך בפעולות שהיא מובילה כחלק מאסטרטגיית היציאה שלה מהמשבר, והוא עושה כל שביכולתו כדי לסייע לחברה ולאפשר לה לצלוח את המשבר בהצלחה.

בשעה זו, שבה הנהלת קבוצת דלק עושה לילות כימים, כדי לצלוח את המשבר בשווקים העולמיים, ולצאת ממנו מחוזקת, תוך עמידה בכל התחייבויותיה הכספיות לכלל הנושים, ובכלל זה למחזיקי אגרות החוב, מן הראוי היה לבחון ולשפוט את הקבוצה על סמך התוצאות של המהלכים העסקיים שהיא מקדמת בפועל, ולא על סמך תיאוריות או "נבואות זעם" לא מבוססות, שמופיעות חדשות לבקרים בתקשורת, בקשר לקבוצה. קבוצת דלק לא ביקשה דחיות של חובותיה או קיצוץ או כל בקשה אחרת שחברות רבות שנפגעו מהקורונה ביקשו. כל שביקשה הוא להמשיך ולעמוד בהתחייבויות ולקיים את הפעולות שהיא מתכוונת לבצע כדי לצאת מחוזקת מהמשבר. אנו מאמינים כי יש בידי הקבוצה את הכלים הנדרשים כדי לצאת מחוזקת מהמשבר במשק האנרגיה, ולהמשיך להיות שחקנית מרכזית ומובילה בשווקים שבהם היא פועלת".

מהראל נמסר בתגובה: "אנו בהראל תמיד שמים לנגד עינינו רק את טובת העמיתים בביצוע השקעות וקבלת החלטות הקשורות לכספי לקוחותינו. רק שיקול ענייני של טובת הלקוחות והעמיתים, מניע אותנו. מתוך אחריות זו אנו מתנהלים גם בעניין זה".

חברות "ילין לפידות" ו"הפניקס" בחרו שלא להגיב.