ישראל עלתה למקום ה-35 במדד עשיית העסקים העולמי: "תחילת הדרך"

מדוח הבנק העולמי עולה כי ישראל עלתה ב-14 מקומות מהשנה שעברה. זאת, לאחר שבשנים האחרונות דורגה במקומות ה-54 וה-49. "שיפור השירות לאזרח ולמגזר העסקי ודיגיטציה נמצאים בלב התוכנית"

זמן צפייה: 14:40

ישראל עלתה למקום ה-35 במדד עשיית העסקים של הבנק העולמי. כך עולה מדוח שפורסם היום (חמישי). מדובר בעלייה של 14 מקומות מהדירוג הקודם, ולאחר שבשנים האחרונות הוצבה במקומות ה-49 וה-54. המדד מהווה אינדיקטור לקלות עשיית עסקים במדינה.

עוד עולה מהדוח כי במדד תשלום המיסים דורגה ישראל במקום ה-13. זאת, לעומת המקום ה-90 בשנה שעברה. כמו כן, במדד קבלת האשראי עלתה מהמקום ה-60 ל-48. במדד רישום נכס והקמת עסק חל שיפור גם כן, של 14 ו-17 מקומות בהתאמה.

לדברי משרד המשפטים, "החשב הכללי פעל בשנתיים האחרונות בשיתוף עם משרד המשפטים ורשות המיסים לקידום רפורמות ושינויים שנועדו לצמצם את הבירוקרטיה ולשפר את הסביבה העסקית".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"הממשלה לא נמדדת בזה": מתי הבירוקרטיה תיעלם מחיינו?

״תמלא באתר ותביא ללשכה״: דרך הייסורים של בעלי העסקים

וולקאם טו יזראל: "שלחו חללית לירח, ואין שירות נורמלי בבנק?"

מילוי טפסים ברשות המיסים
מילוי טפסים ברשות המיסים | צילום: החדשות 13

למרות השיפורים המשמעותיים, ישראל עדיין מפגרת מאחור במתן שירותים נוחים לאזרחים ומגזר העסקי, וכן בפן הדיגיטלי. באסטוניה, לדוגמה, שדורגה בשנה שעברה במקום ה-16, הממשלה יצרה כרטיס דיגיטלי לכל אזרח, שמאפשר לבצע פעולות. מאחר והכל ממוחשב - תלושי המשכורת, הקבלות ושאר הנתונים, פתיחת עסק, לדוגמה, עשויה לקחת כעשר דקות בלבד.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מסר: "בזכות מדיניות אחראית ונחושה, הבאנו את ישראל לקפיצה דרמטית ועלינו 14 מקומות במדד. הישג זה הוא תוצאה של עבודה מאומצת של הממשלה, של משרד רה"מ, משרד האוצר, משרד המשפטים ומשרדים נוספים. הקמתי ועדת שרים לרגולציה בראשותי, שמביאה לחסכון של מיליארדי שקלים. נמשיך לפעול לצמצום הרגולציה לטובת רווחת אזרחי ישראל".

בתגובה לדוח, מסר שר המשפטים, אמיר אוחנה: "הזינוק המרשים של מדינת ישראל במדד קלות עשיית העסקים נובע משינוי תפיסה אותו מוביל ראש הממשלה בשנים האחרונות. מאחר ואני רואה ברגולציה ובביורוקרטיה גורמים הפוגעים בחירות הפרט ובכללי השוק החופשי, עם כניסתי לתפקיד העליתי לראש סדר העדיפויות של המשרד את הנושא על מנת לחתוך בהתערבות המדינה בנושאים שאין לה יתרון יחסי בהם. אנו פועלים במשרד המשפטים ביתר שאת על מנת להמשיך מגמה זו למען הציבור הישראלי. אני סמוך ובטוח שגם בשנה הבאה נזכה לראות שיפורים משמעותיים והישגים שיציבו את מדינת ישראל בשורה הראשונה ביחס למדינות העולם ובמקום טוב אף יותר בקלות עשיית העסקים".

החשב הכללי, רוני חזקיהו, התייחס לדוח ואמר: "מדובר בקפיצה משמעותית בדירוג של מדינת ישראל, המבטאת רפורמות שקודמו במהלך השנים האחרונות וכן את המשך השיפור בתהליכים בתוך משרדי הממשלה, בהם מגמת הדיגיטציה והמעבר לשירותים מקוונים. האגף אחראי על תכלול העבודה לשיפור מיקומה של ישראל במדד, ועומד בקשר רציף מול הבנק העולמי בנושא. במהלך שנת 2019, בעבודה משותפת עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, שיקפנו לבנק העולמי את הנתונים והצעדים שבוצעו בשנים האחרונות בכל עשרת תחומי המדד".

ערן יעקב, מנהל רשות המסים, מסר בתגובה: "הנושאים של שיפור השירות לאזרח ולמגזר העסקי והדיגיטציה של השרותים, נמצאים בליבה של התוכנית האסטרטגית, לאורה צועדת רשות המסים בשנים האחרונות, וזאת במטרה להקל על עשיית העסקים במשק ולקדם מיצוי זכויות. המאמצים הללו דורשים השקעה של משאבים רבים ולעיתים שיתוף פעולה בין מספר רב של גורמים. אנו שמחים לראות שהמאמצים נושאים פרי ומקבלים ביטוי בשיפור מקומה של ישראל במדד בקלות עשיית העסקים במשק, ובמיוחד בשיפור הדרמטי בפרמטר של תשלום מסים', ומברכים על חלקם של השותפים הרבים לדרך, במשרד האוצר ומחוצה לו. זוהי רק תחילתה של דרך . אנו מקווים כי הציבור יהנה משיפורים נוספים עליהם אנו שוקדים בתקופה הקרובה".