נגיד בנק ישראל לאחר העלאת הריבית: "צעירים יוכלו לשלם משכנתא"

בפעם השנייה תוך חודש בלבד, בנק ישראל העלה את הריבית במשק ב-0.4% - השיעור החד ביותר מזה 11 שנה. בריאיון מיוחד מנסה פרופ' אמיר ירון להסביר את המהלך, וטוען כי המטרה היא למגר את הפגיעה בכוח הקנייה. "נחושים להחזיר את האינפלציה ליעדה"

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התראיין הערב (שני) במהדורה המרכזית, בעקבות העלאת הריבית במשק בפעם השנייה תוך חודש בלבד. "אנחנו נחושים למגר את האינפלציה. אינפלציה היא תהליך שפוגע בכוח הקנייה, ובעיקר של השכבות החלשות. הוא גם פוגע בפעילות הכלכלית, ולכן אנחנו נחושים למנוע מהאינפלציה להמשיך לעלות", אמר הנגיד.

"זה לא 'זבנג' וגמרנו, אלא זה תהליך שיביא בסופו של דבר, להתמתנות של האינפלציה לכיוון היעד", הוסיף הנגיד. בהתייחסו לשאלה האם הגיב מאוחר מידי, אמר הנגיד כי "אנחנו נמצאים באינפלציה של ארבעה אחוזים. היא נמוכה משמעותית מכמעט כל שאר המדינות בעולם. אנחנו נחושים לעשות את כל מה שצריך כדי שהאינפלציה תחזור ליעד שלה, שזה בין אחוז לשלושה אחוזים".

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון

כשנשאל האם המשפחות בישראל ייפגעו כתוצאה מהמהלך, אמר הנגיד כי "עצם זה שאנחנו בולמים את האינפלציה, נחסוך עוד יותר לאותם בעלי משכנתאות. עכשיו הם ישלמו מעט יותר ביוקר אבל מצד שני, אנחנו חייבים למנוע מהאינפלציה להמשיך להתפרץ". "אנחנו בודקים גם את איתנות המערכת, אבל גם ברמה של הלווה הבודד – אנחנו רואים את יכולת ההחזר של כל לווה ולווה. באופן כללי אנחנו רואים כי הצעירים יוכלו לשלם את המשכנתאות", אמר הנגיד.

בהתייחסו לצמיחה השלילית במשק שנרשמה ברבעון האחרון, למשבר בתעשיית ההיי-טק, ולהעלאת הריבית שאינה מוסיפה לקשיים שלהם, אמר הנגיד כי "כל הזמן אנחנו חושבים על ההיי-טק, הקטר המוביל של המשק הישראלי, ואין ספק שחלק מהתיקונים שראינו בנאסד"ק ישפיעו על חברות כאלה ואחרות, אבל יחד עם זה, כרגע אנחנו רואים משק שהוא איתן. אנחנו יודעים שתהיה פגיעה פה ושם בנושא ההיי-טק, אבל עדיין יש לו יכולת עמידות".

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון

הנגיד התייחס להשפעת העלאת הריבית על מחירי הדירות ואמר כי "שוק הנדל"ן בראש ובראשונה תלוי בהיצע, זה לא שהריבית ועוד כל מיני גורמים אין להם קשר לשוק הזה, אבל הם באופן יחסי שחקן משני. אני חושב שככל שההיצע יגדל ולציבור יהיה אמון בזה, אז יש סיכוי שבהמשך הדרך, תחול שינוי מגמה בשוק הזה", הוסיף הנגיד.