בפעם החמישית השנה: הריבית מזנקת ל-2.75%

מתוך ניסיונות לבלום את האינפלציה הגבוהה, בנק ישראל הודיע על העלאת ריבית נוספת, של 0.75 נקודות לרמה של 2.75%. לעומת העולם, בישראל המצב יחסית טוב בעיקר הודות למחירי האנרגיה, אך עדיין רחוק מהיעד שקבעה הממשלה

זמן צפייה: 07:29

הריבית שוב עולה: מתוך ניסיונות לבלום את האינפלציה, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הודיעה היום (שני) על העלאת ריבית נוספת, של 0.75 נקודות לרמה של 2.75%. התסריט שהתממש הוא המחמיר והדרמטי ביותר, למרות ההאטה באינפלציה והמדד השלילי לחודש אוגוסט.

בעקבות העלאות הריבית, בנק ישראל הפחית ב-0.5% את תחזית הצמיחה לשנת 2023 וב-1% את תחזית העלייה בצריכה הפרטית. בבנק ישראל הסבירו את המהלך, בטענה שהאינפלציה עדיין גבוהה משמעותית מיעדי הממשלה. לדברי הבנק, מחירי הדירות זינקו, משבר האנרגיה ממשיך להשתולל באירופה ודוחף להתייקרויות נוספות. הצמיחה במשק יציבה ואיתנה, הדולר גבוה מספיק - כלומר, אין חשש שהעלאת הריבית תפגע משמעותית בכלכלה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0210222042' autoplay='0' credit='' desc='הריבית שוב תעלה: מאות שקלים בחודש למשפחה ממוצעת | כתבתו של מתן חודורוב' poster='' kid='1_jm4buymo' duration='']

יצוין כי לעומת העולם, בישראל המצב יחסית טוב בעיקר הודות למחירי האנרגיה, אך עדיין רחוק מהיעד שקבעה הממשלה. בהיעדר ממשלה יציבה ומתפקדת - בנק ישראל מעדיף שלא לתת למחירים להתמתן מעצמם.

למרות העלאות הריבית האחרונות של נגיד בנק ישראל, שנועדו לגרום לציבור הישראלי לחשוב פעמיים בטרם יגדיל את סל הקניות שלו - ואת החובות לבנקים, בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי החובות של הישראלים רק מתנפחים - בסכום בלתי נתפס של 26 מיליארד שקלים נוספים.

גם בחודשים האחרונים חלה קפיצה משמעותית, בין מרץ 2022 ועד ליוני, שבהם כבר עלתה הריבית. בניגוד למגמה של בנק ישראל, המצב עלול להביא את הלווים לחובות משמעותיים, שאולי לא יוכלו לעמוד בהם. זאת, כשבינתיים ההלוואות ממשיכות לגדול, האובר-דראפט זינק בכ-5% מתחילת השנה, וכעת המינוסים ממשיכים לגבור על משקי בית רבים.