יו"ר ההסתדרות: "הגיע הזמן להגיד 'עד כאן'. עוצרים את המהפכה"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "אנחנו ביום היסטורי, לא פחות מזה. חייבים לחזור לשפיות. לאן הגענו? לאן אנחנו מובילים את מדינת ישראל האהובה שלנו? אז לפני שאנחנו מגיעים לתהום אנחנו עוצרים את הירידה לתהום של כולנו"

זמן צפייה: 09:34

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כינס הבוקר (שני) מסיבת עיתונאים יחד עם ראשי המשק אחרי פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט אמש ומחאות הענק הספונטניות שפרצו ברחבי הארץ בעקבות המהלך. "אנחנו ביום היסטורי, לא פחות מזה", אמר בר-דוד. "כולנו דואגים לגורל עם ישראל. דומה שמשהו לא ברור קורה לכולנו. איבדנו את הדרך. זה הזמן להחזיר את מדינת ישראל לשפיות ולדרך הנכונה".

"זה הזמן להגיד: עד כאן", הוסיף בר-דוד, "זה הזמן שנגיד - לא משנה ימין או שמאל - זהו. אי אפשר יותר לקטב את העם הזה. אי אפשר יותר לשסות. מספיק עם הדבר הזה. חייבים לחזור לשפיות. לאן הגענו? לאן אנחנו מובילים את מדינת ישראל האהובה שלנו? אז לפני שאנחנו מגיעים לתהום אנחנו עוצרים את הירידה לתהום של כולנו". הוא הכריז: "אנו ניצבים בפני שביתה היסטורית, נעצור את המהפכה והטירוף".

בהסתדרות התקיימו התייעצויות שנוגעות לשאלה כיצד ניתן מבחינה משפטית לפתוח בשביתה כללית באופן מיידי. על-פי החוק, ארגון עובדים נדרש להכריז על סכסוך עבודה ואז להמתין שבועיים לפני כל נקיטה של שביתות ועיצומים.

אולם, גורמים בארגון אמרו ש"אנחנו בתקופה לא רגילה ונעשה דברים לא רגילים". רוב הארגונים העסקיים תומכים בשביתה ואף הסכימו לשלם את שכרם של העובדים כרגיל, אך שניים מהם - התאחדות התעשיינים והקבלנים - הודיעו במהלך הלילה כי יתנגדו לה.

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מוקדם יותר היום, בתום התייעצויות חירום ליליות בלשכת ראש הממשלה, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יישא דברים לאומה. נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "ראינו הלילה מחזות קשים מאוד. אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם. הבטחון, הכלכלה, החברה - כולם מאויימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם".

"למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר", הוסיף הרצוג, "אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת! זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות".