דו"ח הבריאות: כמה מרוויחים עובדי בתי החולים ומה פער המשכורות בין גברים לנשים?

דו"ח הממונה על השכר למערכת הבריאות מציג פערי שכר משמעותיים בין עובדי בתי החולים בפריפריה ובמרכז ובין רופאים מומחים ומתמחים. עם זאת, קצב הגידול בכוח אדם במערכת הבריאות מהיר מקצב גידול האוכלוסייה

בית חולים לניאדו

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, פרסם הבוקר (ראשון) את דו"ח נתוני הוצאות השכר של מערכת הבריאות לשנת 2020. מספר העובדים במערכת הבריאות בשנת 2020 עמד על 111 אלף והשכר הממוצע היה 20,642 שקלים לחודש. הדו"ח מתייחס לפערים בין רופאים מומחים למתמחים, בין רופאים בפריפריה ובמרכז ועוד.

לפי הדו"ח ישנם פערי שכר משמעותיים בין הרופאים המומחים למתמחים ולפיו שכרם של הרופאים המומחים הבכירים עלה משנת 2009 ב-77%, כמעט כפול ביחס לעלייה בשכר המתמחים. עם זאת, כמות התורנויות הממוצעת לרופא מתמחה ירדה לאורך השנים בכל הארץ, על אף פערים בין המרכז לפריפריה ובין תחומי התמחות שונים שעדיין קיימים.

60% מעובדי בתי החולים משתכרים מעל ל-15 אלף שקלים בחודש, והשכר הממוצע עומד על 20,513 שקלים - עלייה של כ-4% ביחס לשנת 2019. השכר הממוצע של עובדי קופות החולים עמד על 20,561 - בדומה לשנה שלפני כן.

כחלק ממדיניות המערכת לתמרץ את עובדי בתי החולים בפריפריה, שכר הרופאים בבתי החולים בפריפריה גבוה באלפי שקלים ממקביליהם בבתי החולים במרכז. בבתי החולים מועסקות כ-65% נשים, אך נתון עגום בדו"ח מצביע על כך שהנשים משתכרות בממוצע כ-21% פחות למשרה מלאה מהגברים.

הדו"ח נוגע בנושאים רבים שעלו מאז פרוץ מגפת הקורונה כמו כח האדם במערכת הבריאות וממנו עולה כי כוח האדם בבתי החולים ובקופות החולים גדל בשנים האחרונות בקצב מהיר בהרבה מקצב גידול האוכלוסייה. הגידול הניכר ביותר בבתי החולים הוא בקרב רופאים, ואילו בקופות החולים הגידול הניכר ביותר הוא במקצועות הבריאות הפארה רפואיים, רנטגן, מעבדות ורוקחות.