"קונים דירה בגרוש": מה עומד מאחורי הבטחת הנדל"ן של גיאורגיה?

הלהיט האחרון בתחום השקעות הנדל"ן מגיע ממדינת החצ'פורי, שם מובטחים למשקיעים הישראלים נכסים במחירי מציאה לצד תשואות מרשימות. חרף האופטימיות, נראה כי לא הכול ורוד: "יש לבדוק מה קונים"

זמן צפייה: 09:54

עשרות משווקים פועלים לאחרונה בקצב, כדי למכור לישראלים את הלהיט התורן בתחום השקעות הנדל"ן – שמגיע ממדינת החצ'פורי והחינקאלי. בעשרים השנה האחרונות, עוברת גיאורגיה תהליך מואץ של ליברליזציה, הפרטה והסרת חסמים בירוקרטיים, והכל בשם עידוד הצמיחה הכלכלית בכל מחיר - מה שמזמין משקיעים ויזמים זרים. ההבטחה על הנייר: דירה במחיר מציאה, ולצידה תשואה מרשימה.

בבירה טביליסי, למשל, דירת שני חדרים בגודל של כ-50 מ"ר תעלה בסביבות 250 אלף שקלים. "שכר הדירה של דירות כאלה נע בין 550 ל-650 דולר לחודש", הסביר משווק הדירות מקס לבקובסקי. "מדובר על בערך 10% תשואה ברוטו". גם בעיירת הנופש בטומי משווקים דירות, שמיועדות להשכרה לתיירים בחודשי הקיץ. "הגעתי לגאורגיה בטיול מאורגן – והתאהבתי", סיפר אביגדור אורגד, שרכש לפני ארבע שנים דירה בעיירה. "ראיתי את מחירי הנדל"ן, שמוכרים דירות בגרוש וחצי - לא להאמין".

נדל''ן בגאורגיה
נדל''ן בגאורגיה

למרות ההבטחה הגדולה, נראה כי לא הכול ורוד. על פי דוח של אנליסטים מאוניברסיטת קולומביה, מחירי הנדל"ן בטביליסי עלו מהר יותר ממחירי השכירות, וכתוצאה מכך משקיעים כבר מתחילים להרוויח פחות. הדוח מזהיר מסכנה של בניית יתר בשל אופטימיות מופרזת. כמו כן, יש לזכור כי בטומי היא עיירת קיץ - שפעילה, במקרה הטוב, עד ארבעה וחצי חודשים בשנה בלבד.

בנוסף, מזהיר אורגד, "צריך להיזהר ולראות מה קונים. אני מסתכל על הקירות, על איכות הבנייה, החשמל והמיזוג". אביגדור עובד בימים אלה על מפה מיוחדת של גיאורגיה שתסמן את האיזורים המועדפים והרצויים לעסקאות נדל"ן. בינתיים הוא ממליץ למי שקונה, להשקיע עוד כמה שקלים לפני החתימה - ולנסוע לראות את כל מה שהובטח לו בעיניים.