הודעת "מודיס": ביטול עילת הסבירות יצר סיכון משמעותי לפגיעה בכלכלה

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פרסמה הודעה מיוחדת, ולפיה החקיקה המשפטית העצימה את החשש לפגיעה בכלכלה הישראלית לאור הצניחה בהשקעות בהייטק, מרכזיות הענף בכלכלה הישראלית, אי התייצבות חיילי המילואים - והמתחים הפוליטיים והחברתיים שצפויים להתגבר. "החששות שלנו ממממשים"

זמן צפייה: 03:57

חברת דירוג האשראי האמריקנית מ"מודי'ס" פרסמה היום (שלישי) הודעה מיוחדת בעניין השפעות ביטול עילת הסבירות על הכלכלה הישראלית. לטענת החברה הבינלאומית, החקיקה מייצרת סיכון משמעותי לפגיעה בכלכלה הישראלית. יש לציין כי לא בוצעה ירידת דירוג אשראי בפועל.

בהודעתה, חברת מודי'ס מנתה מספר נושאים אשר עלולים להשפיע על הכלכלה, בהם גם סירוב טייסים וקצינים רבים להתייצב לשירות מילואים בעקבות החקיקה החד-צדדית. "קיים סיכון משמעותי שהמתחים הפוליטיים והחברתיים בנושא יימשכו, ויחולו השלכות שליליות על כלכלת ישראל ועל מצבה הביטחוני", נכתב.

"ביטול עילת הסבירות אמש העצים את החשש לפגיעה בכלכלה הישראלית, החששות המוקדמים שלנו מתחילים להתממש. מטרת המהלך היא להחליש את ביהמ״ש העליון באופן שיפגע באיזונים ובבלמים ויפגע באיכות ההחלטות המתקבלות. הצניחה בהשקעות בהייטק מטרידה, לנוכח מרכזיות הענף בכלכלה הישראלית, והיא משמעותית יותר מאשר בעולם המערבי. המתחים הפוליטיים והחברתיים צפויים להתגבר, ואי התייצבות חיילי המילואים היא בעיה משמעותית", נכתב.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

בהודעה משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמסר בתגובה טרם פרסום הדו"ח: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד. התעשייתיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אינבדיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".

עמדתה של חברת דירוג האשראי הביאה לתגובות במערכת הפוליטית, ובעיקר מכיוון האופוזיציה. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "לקראת אישור התקציב הזהרתי שבחודש יולי נגיע לצונאמי כלכלי. הצונאמי הגיע. מנותקים תתעוררו".

שרת החדשנות לשעבר וחברת הכנסת אורית פרקש הכהן: "אנחנו לצערי כבר התרגלנו, אבל הנה תזכורת כואבת לכך שבעולם האמיתי לשקרים יש מחיר. ‏חבל שלא ניתן לתבוע נזיקית את רוה״מ בעילת שקרים לציבור, לחברות דירוג ומממנים זרים. שישלם הוא את מחיר החוקים המושחתים והפרסונליים על חשבוננו.ריבית החוב שתעלה, קריסת השקל וההשקעות וכל הטוב שעוד מצפה לנו".

שר המשפטים לשעבר ח"כ גדעון סער התייחס גם הוא לעניין: "נתניהו רגיל לשקר לכולם וכל הזמן. מתברר שעם בנקים וסוכנויות דירוג האשראי זה לא עובד. אי אפשר למכור להם סיפורי גרנדמייזר. ממשלת החורבן הורסת גם את הכלכלה. למרבה הצער, כולנו נשלם את החשבון מהכיס שלנו".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי התייחסה: "נתניהו שיקר לחברות דירוג האשראי כשאמר שהחקיקה תעבור בהסכמה רחבה ועל השקר הזה כולנו נשלם ביוקר. ‏הכינו את הארנקים: לתשלום המסים לחרדים, להתנחלויות, לשחיתות - יתווסף עכשיו המס על שקרי נתניהו שאותו כולנו נצטרך לשלם".

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס גם הוא: "צפירת ההרגעה של רה"מ ושל שר האוצר לגבי תגובת העולם הכלכלי למשבר בישראל, מטרידה כמעט כמו הדו"ח החריף של מודי'ס. כלכלת ישראל אכן חזקה אבל הערב קיבלנו תמרור אזהרה בוהק לכל מי שהתעלם עד כה מהצורך בהשגת הסכמה רחבה לגבי הרפורמה. כבר היום, למרות מדיניות אחראית של בנק ישראל, המדינה שלנו משלמת הרבה יותר כדי לממן את החוב שלה. מדובר במיליארדים שהממשלה מסיטה לתשלומי ריבית במקום להשקיע אותם בחינוך, בבריאות וברווחה. המשך חקיקה ללא הסכמה יתדלק את האינפלציה ואת היחלשות השקל, והתוצאה היא שהרבה יותר ישראלים יתקשו לסגור את החודש. אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להתעשת, לגלות אחריות ולעצור מיד את הפגיעה בכלכלה. ההסתדרות בראשותי תמשיך להוביל את מאמצי התיווך לטובת המשק בפרט ועם ישראל בכלל".

מפורום העסקים נמסר: "קוראים לראש הממשלה לעשות מעשה מיידי, לעצירת כדור השלג שהחל להתגלגל בדרך לפגיעה מהותית בכלכלה הישראלית ובחברה הישראלית. הפורום קורא לראש הממשלה להעביר הוראת שעה שדוחה את כניסתו של החוק לצמצום עילת הסבירות בשלושה חודשים אשר תאפשר חזרה להידברות ותעצור הדרדרות המדינה".

"פורום העסקים התריע על הנזקים החמורים והבלתי הפיכים שעלולים להיגרם מחקיקה חד צדדית בנושאים שהם בליבת שיטת המשטר הדמוקרטי של ישראל", הוסיפו, "למרבה הצער, ההשפעות הקשות מתרחשות הרבה יותר מהר מהתחזיות הפסימיות ביותר. ללא עצירה מיידית של כדור השלג, הנזקים יורגשו בקרוב בקרב עשרות אלפי אנשים שעלולים לאבד את מקום עבודתם, בשל הפגיעה שצפויה במשק. פגיעה מיידית כבר נגרמה לפנסיה של הציבור בישראל, והפגיעה בהכנסות המדינה ממיסים ביחד עם הגידול החד שצפוי בעלויות גיוס החוב של ממשלת ישראל, יגררו צורך בקיצוץ מהותי בתקציב הממשלה, דבר שייפגע בעיקר בשכבות המוחלשות ובשכבות הביניים".

"כעת כבר ברור שמדובר בנזקים מהותיים שאי עצירתם תביא לפגיעה בלתי הפיכה וארוכת שנים במשק הישראלי. לא ניתן יהיה להרגיע את הציבור בהבטחות לכך שמדובר בהשפעה זמנית, שכן הציבור ירגיש, בחיי היום יום ובמצוקת היום יום, את השפעת הפגיעה במשק הישראלי. אנו ברגעים קריטיים לעתיד של כולנו. על הממשלה להעביר לאלתר הוראת שעה שדוחה את כניסתו של החוק לצמצום עילת הסבירות בשלושה חודשים, במהלכם תתקיים הידברות אמיתית להגעה להסכמות רחבות לגבי הנושא. בנוסף, על ראש הממשלה להתחייב, באופן שישכנע את המשקיעים מהעולם ואת סוכנויות הדירוג, כי לא יבוצע שינוי חד צדדי נוסף כלשהו בנושאי הליבה בלא הידברות והגעה להסכמות רחבות. ראש הממשלה - האחריות היא שלך. אי נקיטה בצעדים כאלה לעצירת הנזקים, תטיל אחריות ישירה על הממשלה לפגיעה הקשה במיליוני אזרחי ישראל, וזאת לצד האחריות לשסע שנפער בעם".

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ממחאת ההייטק נמסר: "כפי שהתרענו וצפינו קידום מהפכה המשפטית יוביל להחרבת כלכלת ישראל ולחיסול ההייטק. האזהרות החמורות הן רק הפרומו לתהומות הכלכליים שהממשלה הנוראית הזו תוביל אותנו אליהם. זינוק חד ביוקר המחיה - אוכל, משכנתא, דלק, בגדים - הידרדות השקל, עלייה חדה בריבית ובריחת משקיעים הם רק חלק מהאסונות הכלכליים הצפויים לנו. רק עצירה מוחלטת של ההפיכה המשפטית תוכל להחזיר את כלכלת ישראל לפסים".

מטה בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק
מטה בנק ההשקעות מורגן סטנלי בניו יורק | צילום: רויטרס

נזכיר כי בנק ההשקעות מורגן סטנלי הוריד היום את דירוג האשראי של ישראל למצב של "עמדה שלילית", זאת לאור אישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית.

"הכנסת צעדה צעד ראשון לקראת צמצום ההשפעה של הרשות השופטת על החקיקה והמדיניות הציבורית", נמסר בהודעת בנק ההשקעות, "אנו רואים עלייה בחוסר הוודאות בכל הקשור לתחזית הכלכלית לחודשים הקרובים, ומימוש סיכונים לטובת התרחיש השלילי שלנו. השווקים צפויים להסיק מהנעשה אתמול על העתיד לבוא, לכן אנו מזיזים את דירוג האשראי של ישראל למצב של עמדה שלילית".