"לא כדאי לחיות יותר": העצמאים שלא מוצאים דרך להיחלץ מהמשבר

משבר הנגיף עדיין משפיע על ישראלים רבים שכואבים על אובדן הפרנסה. רה"מ הבטיח לזרז את העברת הכסף לעצמאים, אך חלקם טוענים שטרם קיבלו שקל אחד. "הורידו לנו מסך" • מלחמת הקיום, חלק ב'

זמן צפייה: 07:03

הימים האלה אמורים היו להיות ימי השיא בעונת שיווק הפרחים של אפרים ואורה, אבל באמצע החודש שעבר, כשהקורונה הכתה בעוצמה ושיתקה עולם שלם, הוא ראה את התמונות האלה של בורסת הפרחים בהולנד והבין שמשהו רע קורה גם לו. "הלם מוחלט. כשראיתי את הסרטונים שהגיעו מהבורסה, הקונוטציה הראשונה הייתה לי מלחמת יום כיפור. הפגיעה בנגמ"ש שלי, שהכול שחור ואדום", אמר אפרים.

"היינו בשוק מוחלט. הורידו לנו מסך ולא ידענו מה לעשות עם עצמנו. פיזרנו את העובדים ושאלנו 'איך אנחנו ממשיכים מפה הלאה?'", הסבירה אורה. אפרים ואורה הם דור שלישי למגדלי פרחים בכפר הס שבשרון. יחד הקימו את משק גפני במו ידיהם. הם הקפידו להישאר מעודכנים והשקיעו כסף רב בפסי ייצור ואריזה. בשיא העונה עבדו במשק 16 אנשים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שלושה ימי פעילות וחלוקה לקבוצות: מתווה החזרה לגנים

המכון הביולוגי: "אנו הראשונים בעולם שהשגנו פריצת דרך במחקר"

פרסום ראשון: עיריית תל אביב תחזור ממחר לחלק דוחות חנייה

מרדכי אלבז
מרדכי אלבז | צילום: חדשות 13

עונת הפרחים המיוחדים האלה מתנקזת לחודשים מארס ואפריל, הפרחים נאגדים ונשלחים בטונות לבורסת הפרחים שבהולנד. ההכנסות מממנות כמעט את כל שאר השנה, גידולים והכנות לעונה הבאה אבל הפעם קצת לפני מארס, הכול נעצר. ההפסד של אפרים ואורה נאמד בכמיליון שקלים.

בקצה הרצף של אנשים שרוצים לחזור לעבוד נמצא מרדכי אלבז, שעבד שנים במוסך, גידל ילדים ונכדים ותמיד התפרנס בכבוד - אין בוקר שבו לא התייצב במוסך שלו. אלמלא הקורונה, היה ממשיך לתקן מכוניות. בחודשים האחרונים מרדכי עבר ניתוח אבל גם זה לא עצר אותו, ואז באה הקורונה, הכול נסגר ועכשיו המוסך דומם. מרדכי כואב את אובדן הפרנסה ומספר כי "אם יימשיכו החיים ככה, אם הקורונה תימשך - לא כדאי לחיות יותר".