חודש של עליות: על אילו מוצרים נשלם מהיום יותר?

החודש, בצל מגפת הקורונה, ישראל חווה עליית מחירים במספר תחומים בסיסיים, ביניהם: חשמל, דלק, מזון ודיור. לצד זאת, שכר החיילים עולה לראשונה מזה 6 שנים. במקביל, על אף פניית שרי האוצר והכלכלה ליצרנית המזון אסם - היא מסרבת להקפיא מחירים, ובינתיים רמת האבטלה בישראל נותרת בעינה • כל הפרטים

זמן צפייה: 08:40

גל ההתייקרות במשק - העליות הגדולות: בחודש הקרוב, בצל מגפת הקורונה, ישראל ניצבת מול עליית מחירים גורפת במספר תחומים בסיסיים, ביניהם חשמל, דלק, מזון, דיור, ריהוט, פנאי, הלבשה ואף הנעלה. שכר החיילים אמנם עולה - אך יתר האזרחים משלמים ביוקר.

כבר היום (שלישי) תעריף החשמל עלה בחצות ב-5.7%, בניגוד ל-4.9% כפי שתוכנן - ועומד על 45.98 אגורות לקוט"ש. משרד האנרגיה הודיע השבוע על עלייה נוספת במחיר הדלק, שמהיום עומד על 6.71 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי. זאת, בעקבות המשך התייקרות הפחם בחודשים האחרונים, מה שמביא לשיא של 8 שנים במחירי הדלק.

גבר ואישה בתחנת דלק | צילום: Gettyimages / אימאג'בנק

רק לפני כשבועיים, עלה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בדצמבר האחרון, ובכך השלים עלייה שנתית של 2.8%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף הלבשה והנעלה שעלה ב-1.1%, דיור שעלה ב-0.8%, ריהוט וציוד לבית שעלה ב-0.7% ומזון שעלה ב-0.5%.

סופרמרקט בירושלים
סופרמרקט בירושלים | צילום: רויטרס

בעקבות עליית מחירי החשמל, הדלק ומוצרים של חברות רבות - אתמול הודיע מנכ"ל חברת "סנו" יובל לנדסברג כי החברה תוביל מהלך הפוך - ותוזיל עשרות מוצרים. לעומת זאת, מנכ"ל חברת "אסם נסטלה", אבי בן אסאייג, הודיע כי אין באפשרותו למנוע את עליית המחירים בשל התייקרות במחירי חומרי הגלם וההובלה.

קניון בקורונה
קניון - אילוסטרציה | צילום: רויטרס

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנו לחברות הגדולות בשוק, וביקשו מהן להימנע ככל האפשר מעליית מחירים, על אף ההתייקרות העולמית במחירי ההובלה וחומרי הגלם. מנכ"ל "אסם נסטלה", כאמור, הודיע בתגובה כי אינו יכול להימנע מכך.

מצב האבטלה בישראל

במקביל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול נתונים מסקר כוח אדם למחצית הראשונה של ינואר 2022, לפיהם שיעור האבטלה - הכולל כמעט 40 אלף עובדים שהוצאו לחל"ת בעקבות מגפת הקורונה - נותר כמעט ללא שינוי, לעומת המחצית השנייה של דצמבר האחרון, ועומד על 5.8%.

לפי הנתונים, בגילי 15 ומעלה באותה התקופה, אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה עמד על 3.5%. האחוז מכוח העבודה של המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם, בגלל סיבות הנוגעות לקורונה - כולל בלתי מועסקים, עומד על 4.4%. שיעור התעסוקה שאינו כולל נעדרים זמנית מעבודה מנסיבות הקורונה, עלה ל-61.3% לעומת 60.9% במחצית השנייה של דצמבר.

אבטלה, לשכת העבודה
אבטלה, לשכת העבודה | צילום: GettyImages / אימג'בנק

בשורות משמחות

בצל הגזרות הכלכליות הרבות, לפחות החיילים מתוגמלים יותר החל מהחודש הקרוב. בעקבות החלטת הממשלה בנובמבר אשתקד - השכר שקיבלו היום כלל החיילים עבור חודש ינואר, עלה באופן ניכר ב-50%, והשכר הממוצע בצה"ל עומד כיום על יותר מ-2,000 שקלים בממוצע - השכר הגבוה מזה 6 שנים. בהמשך לכך, שכר הלוחמים בצה"ל יעלה בהדרגה ל-2,463 שקלים בחודש פברואר, שכרם של תומכי הלחימה יעלה ל-1,793 שקלים ושכרם של החיילים העורפיים יעמוד על 1,235.

חיילים אוכלים סופגניות
חיילים אוכלים סופגניות | צילום: דובר צה''ל

הכי יקרים בעולם?

כזכור, רק בחודש שעבר פורסם ב"חדשות 13" כי לפי מדד הערים היקרות בעולם של העיתון הבריטי הוותיק "האקונומיסט", ניצבה בראש הרשימה תל אביב - שעלתה מהמקום החמישי בשנה שעברה. על פי העיתון, "התחזקות השקל והעלייה במחירי האלכוהול, המצרכים והתחבורה, העלתה את העיר ארבעה מקומות בדירוג". בסקירה נבדקו מעל 200 מוצרים ושירותים ב-173 ערים מסביב לעולם, והמידע נאסף על ידי יחידת המחקר של העיתון ומפורסם כבר מעל שלושה עשורים.