טושיבה מתרסקת? "העתיד לא ברור"

ענקית הטכנולוגיה והשבבים דיווחה על הפסדים במיליארדי דולרים בחודשים האחרונים - והגישה את הדוח ללא אישור רואי החשבון

ענקית הטכנולוגיה "טושיבה" הציגה דוחות כלכליים תקופתיים ללא אישור חשבוני - בצעד חסר תקדים שמעיד על משבר כלכלי עמוק. בהודעת החברה נכתב כי "ישנם אירועים ותנאים חומריים שמעלים ספק משמעותי לגבי יכולת החברה להמשיך" - והבורסות צפויות להגיב בדרמטיות להודעה החריגה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בחברת טושיבה ציינו כי הדאגה לגורל החברה מתגבר: הפסדי תאגיד הענק, שעבר מהתמקדות באלקטרוניקה לתחום הבניין, נאמדו ב-4.8 מיליארד דולרים מאפריל עד דצמבר 2016. הדוחות הכספיים החמורים הוגשו ללא אישור רואי החשבון של החברה.

יימחקו מהבורסה ביפן?
יימחקו מהבורסה ביפן? | צילום: 123RF

תאגיד טושיבה עיכב כבר פעמיים את הגשת הדוחות האחרונים, וקיים חשש שהחברה תימחק מהבורסה בטוקיו: במהלך היום צפויה הנהלת החברה לכנס מסיבת עיתונאים. ההפסדים עבור השנה כולה צפויים להיאמד בטריליארד ין - כ-9 מיליארד דולרים: אם הנתון יתאמת, מדובר בהפסד עצום שכמוהו לא ידעו ענקיות הטכנולוגיה ביפן כבר שנים.

טושיבה נחשבת ליצרנית השבבים (צ'יפים) השנייה בגודלה בעולם. רבים מייחסים את תחילת המשבר העמוק בחברה לפרשה שהחלה ב-2015: סקנדל בניהול החשבונות הוביל להתפטרות בכירים בהנהלה, שהופתעו לגלות כי החברה "ניפחה" את רווחיה בשבע השנים הקודמות ב-1.2 מיליארד דולרים. בינואר השנה התברר כי גם חברת "ווסטינגהאוס", שמשמשת כבסיס של טושיבה בארה"ב, נמצאת גם היא בקשיים ונכנסה לפשיטת רגל.