צפי לעשרות מיליארדי דולרים: המרוויחות הגדולות בקורונה

עם או בלי עמידות של הזן החדש לחיסון, המניות של חברות התרופות זינקו, ובראשן פייזר שיותר מהכפילו את המכירות ברבעון עד לצפי חסר תקדים של 24.5 מיליארד דולר. האפשרות שתאושר גרסה גנרית לכל החיסונים היא האיום היחיד על רווחיהן

זמן צפייה: 02:25

עם או בלי עמידות של הזן החדש לחיסון, המרוויחות הגדולות בקורונה הן חברות התרופות. בתוך שנה אחת, המכירות של "פייזר ברבעון יותר מאשר הוכפלו - עד לצפי חסר תקדים של 24 מיליארד וחצי דולר רק בשלושת החודשים האחרונים של 2021.

מתוך ההכנסות של "פייזר", מותג ותיק עם מאות מוצרים, החיסון לקורונה יניב השנה לא פחות מ-44 אחוז, ובסך הכול היא תספק יותר מ-2 מיליארד ו-300 מיליון מנות לרחבי העולם. הבעיה היא שמתוכן, פחות מעשירית יגיעו למדינות עניות שלא מסוגלות לשלם מחיר מלא, לכן שם הנגיף ממשיך להתפשט ומפתח, כידוע, גם ווריאנטים שחוזרים בתורם למערב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הורוביץ: "בימים הקרובים יהיה מידע מדויק על יעילות החיסון מול האומיקרון"

תוקף באלימות, שולף אקדח – ובורח מהמקום לאחר הירי • תיעוד

יפן: נסחף בים סוער ונמצא חי לאחר 22 שעות

"מודרנה", לעומת זאת, אכזבה את המשקיעים כשהודיעה שתפיץ עד סוף השנה 800 מיליון מנות בלבד במקום מיליארד כפי שתכננה, וגם ההכנסות שלה צנועות יותר - "רק" 18 מיליארד דולר ב-2021. כל זה משפיע על הכיס שלנו: אם קניתם מניות של "מודרנה" הקטנה בחיתוליה, לפני השקת החיסון, השגתם תשואה פנומנלית של 160 אחוז - פי שניים וחצי על הכסף תוך שנה.

לגבי "פייזר", ככל שהגיעו עוד אישורי FDA לחסן קבוצות נוספות, המנייה טסה למעלה, ומי שהשקיע בזמן, הרוויח בשנה האחרונה על החברה 42 אחוזים, פי 4 למשל מעליית הערך של דירה בישראל. אחד מהם אגב הוא אלברט בורלא, מנכ"ל החברה שמרוויח כ-18 מיליון דולר בשנה, ומכר רק בשבוע שעבר מניות בהיקף של 5 מיליון ו-600 אלף דולר.

מה שמאיים על כל החגיגה הזו, בעיקר האפשרות שבצל המגפה תאושר גרסה גנרית לכל החיסונים. כלומר, שחברות התרופות יאבדו את הבלעדיות על שיווקם, כדי שמתחרות מהמזרח יוכלו לייצר אותן בזול למדינות המתפתחות. למאבק של האנושות נגד הנגיף זה כמובן יועיל מאוד, לרווחים של "פייזר" ו"מודרנה" – לא ממש, ועכשיו השאלה מי ינצח.