פורום הכלכלנים: "תגובת רה"מ מדאיגה ביותר בניתוקה מהמציאות"

לאחר פרסום הדו"ח של חברת דירוג האשראי, פורום הכלכלנים, החתום על עצומת הכלכלנים נגד המהפכה המשפטית, מביע דאגה מתגובת ראש הממשלה ושר האוצר וכותב: "אנו מצפים מהנהגת המדינה לגנוז את תוכניתה הכושלת ולחזור אל קרקע המציאות"

זמן צפייה: 11:34

פורום הכלכלנים, שחתם על מכתב הכלכלנים נגד המהפכה המשפטית, התייחס הבוקר (ראשון) לדו"ח חברת דירוג האשראי "מודי'ס" ולתגובת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אליו. מטעם הפורום נכתב כי "תגובת שר האוצר וראש הממשלה מדאיגה ביותר בניתוקה מהמציאות".

"ההודעה מתפארת בהישגי הממשלה הקודמת", נכתב, "כגון צמצום הגירעון והעברה של רפורמות חשובות, מוסיפה על התפארות זו הבטחות חסרות כיסוי החוזרות ומושמעות כבר שנים ארוכות, ומעל לכל היא מתעלמת מתוכן האזהרה".

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת ההחזקות מודי'ס | צילום: רויטרס

בפורום הבהירו כי הדו"ח התייחס במפורש למחאה נגד המהפכה המשפטית, כאשר צוין חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית, "ומוזר שגם בכך בחרו סמוטריץ' ונתניהו להתגאות. נקודות החיוב בדו"ח נגעו ביכולת החברה הישראלית להתנגד לצעדי הממשלה, כל נקודות השלילה נגעו בתוכניות הממשלה".

"לצערנו הרב, הסכנות עליהן התרענו באזהרותינו הברורות מתממשות אחת לאחת. במקום לחבל, אנו מצפים מהנהגת המדינה לגנוז את תוכניתה הכושלת ולחזור אל קרקע המציאות" - לשון המכתב.

ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב | צילום: רויטרס

במקביל, גם פורום העסקים הגיב לדו"ח וקרא לממשלה ולמנהיגי האופוזיציה להודיע כי לא יקדמו את המשך החקיקה ללא קונצזוס רחב. "רק אמירה מיידית, ברורה ומחייבת שכזו תעצור את התדרדרות הכלכלה הישראלית שכבר פוגעת בכל משק בית, ובעיקר במשקי הבית שגם כך כורעים תחת נטל ההוצאות. הפגיעה בציבור תלך תתעצם ותגרום לנזקים בלתי הפיכים ככל שלא תצא לאלתר הודעה שכזו, שתרגיע את השווקים ותחזיר את הכלכלה הישראלית לפסי הצמיחה".

אתמול פרסמו נתניהו וסמוטריץ' הודעה משותפת בתגובה על תחזית דירוג האשראי "היציב" של סוכנות הדירוג מודי'ס: "כלכלת ישראל יציבה ואיתנה ובעזרת השם תישאר כזאת. האנליסטים של סוכנות הדירוג מודי'ס מזהים נכון את חוזקתה של הכלכלה הישראלית בכל המדדים ואת המנהיגות הכלכלית הנכונה והאחראית שאנו מובילים בניהול נבון של ההוצאה הציבורית ובקידום רפורמות מעודדות צמיחה".

"החשש שמעלים האנליסטים של מודיס מהמחלוקת הציבורית והשפעתה על היציבות הפוליטית והכלכלית של ישראל הוא טבעי למי שאינו מכיר את חוסנה של החברה הישראלית. הרכב ההוצאה הציבורית והפחתת החוב הלאומי תומכים וימשיכו לתמוך בצמיחת המשק ובהגדלת הצמיחה והפריון, וכך גם הפחתת הרגולציה, השקעה בשילוב אוכלוסיות בשוק התעסוקה ויצירת סביבת שוק חופשי תחרותי ויעיל יותר".

Whatsapp Image 2023 02 06 At 1
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שישי פרסמה סוכנות האשראי "מודי'ס" עדכון לתחזית דירוג האשראי שלה, בשל המהפכה המשפטית בישראל, בו היא הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובית" ל"יציבה", לצד אישור מחדש של הדירוג ברמה של A1, זאת לאחר שבדו"ח הקודם של הסוכנות היא התריעה מפגיעה בעצמאות המוסדות ומהסלמה ביטחונית.

לא מדובר בהפחתה מיידית של הדירוג עצמו, אך האינדקציה הזו מספיקה למשקיעים להחליט להסית את הכסף שלהם מישראל. כמו כן, לא פחות חשוב - הפחתה בתחזית הדירוג עלולה להעלות את הריבית שמשלמת ישראל על הלוואות וחובות שמגייסת ממדינות ומבנקים מחוץ לארץ.

במשרד האוצר נדהמו מהחלטת מוד'יס, וכעת החשש המרכזי הוא שעוד סוכנויות יילכו בעקבותיה. כבר בחודש הבא, ב-12 במאי, צפויה סוכנות הדירוג S&P לפרסם את הודעתה וההערכה היא שגם היא תפגע בתחזית הדירוג של ישראל.