האזהרות הכלכליות נמשכות: "ההתדרדרות מהירה, הון בורח מהארץ"

300 הכלכלנים המתנגדים למהפכה המשפטית פרסמו עצומה נוספת, ובאוניברסיטת ת"א התקיים דיון חירום בהשתתפות שני נגידי בנק ישראל לשעבר. הכלכלנים מוטרדים מתחושת שאננות - בעוד שלטווח הארוך נגרמים נזקים שספק אם ניתן יהיה לפצות עליהם

זמן צפייה: 07:45

המחיר הכלכלי של המהפכה המשפטית: באוניבריסטת תל אביב התקיים הערב (חמישי) דיון חירום בהשתתפות שני נגידי בנק ישראל לשעבר, זאת לאחר שמוקדם יותר היום פורסמה עוד עצומה של 300 הכלכלנים המתנגדים לתוכניתו של שר המשפטים יריב לוין.

הכלכלנים מוטרדים מתחושת שאננות כאשר בינתיים הכלכלה מתפקדת, בעוד שלטווח הארוך נגרמים נזקים שספק אם ניתן יהיה לפצות עליהם. הכלכלנים המובילים במדינה חוששים מבריחת הון מישראל בהיקפים גדולים, שברובה לא מדווחת.

הערב במהדורה המרכזית התראיין אונדראש שימור, לשעבר נגיד הבנק ההונגרי, שספג התקפות והוחלש כמו כל שומרי הסף בהונגריה לאורך שנות כהונתו הארוכות של ויקטור אורבן כראש ממשלה. "הוא רצה לשלוט בכל דבר", אמר שימור, "הוא לא מאמין באיזונים ובלמים, ואם הם חשבו על הצעה או רעיון - הם לא רצו שהבנק המרכז ימתח על כך ביקורת".

שימור, שהגיע לישראל להשתתף באירוע שמארגנת אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב, הוסיף כי "הם רצו שהבנק המרכזי ימחא כפיים ויעשה מה שהם רצו שיעשה. לאף אחד אחר כבר אין כוח במדינה. בית המשפט החוקתי איבד את כוחו כי אורבן הציב שם את אנשיו, על התקשורת השתלטו ואותו הדבר קרה עם התרבות. הוא בעצם רצה שליטה מוחלטת".

אונדראש שימור, לשעבר נגיד הבנק ההונגרי
אונדראש שימור, לשעבר נגיד הבנק ההונגרי | צילום: חדשות 13

כאמור, מאות כלכלנים בכירים חתמו היום על מכתב נוסף המתריע מפני הפגיעה בכלכלת ישראל בשל המהפכה המשפטית. לדברי הכלכלנים, "מאז פרסום גילוי הדעת הראשון הצטברו אינדיקציות רבות לכך שהנזקים לכלכלה עלולים להתממש בעוצמה ובמהירות גדולים מאלו שצפינו".

"בשבועות האחרונים ניכרים סימנים ראשונים של בריחת הון אשר מחייבת את בנק ישראל להמשיך בהעלאות ריבית בקצב מהיר", נכתב. "גם אם השווקים יתייצבו בסופו של דבר בטווח הקצר, הרי שהניסיון שנצבר ממדינות אחרות שבהן הייתה פגיעה בעצמאותם של מוסדות משפטיים וכלכליים, וכן מחקר כלכלי מעשרות השנים האחרונות, מצביעים על כך שבטווח הארוך צפויה להיגרם פגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום".

Whatsapp Image 2023 01 25 At 1
פרופ' מנואל טרכטנברג | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עוד כתבו: "מן הראוי שממשלת ישראל תשקול את צעדיה לבל נצטער כולנו על שלא השכלנו בזמן למנוע פגיעה חמורה ברווחתם של תושבי ישראל ובעתידנו המשותף". הם הוסיפו: "אנו קוראים לממשלת ישראל להקשיב לקולות האזהרה הרבים מבית ומחו"ל, וביניהם קולות של כלכלנים בכירים שאתם נהג ראש הממשלה להתייעץ לאורך השנים. הניסיון שנצבר במדינות אחרות שבהן התעלמו פוליטיקאים מאזהרות כלכלנים - כמו שקרה בבריטניה רק לפני מספר חודשים – מלמד שהתעלמות כזו עלולה לעלות לכולנו ביוקר".

בין החותמים: פרופ' יעקב פרנקל, פרופ' איתן ששינסקי, פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' מרטי אייכנבאום, פרופ' יוג'ין קנדל, פרופ' ניקול אדלר, פרופ' עומר מואב, פרופ' אבישי ברוורמן, פרופ' צביקה אקשטיין, פרופ' אליס ברזיס, פרופ', אבי בן בסט, פרופ' אודי ניסן, פרופ' דני צידון, פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' רפי מלניק, פרופ' נתן זוסמן, פרופ' יוסי שפיגל, פרופ' משה חזן, פרופ' איתי אטר.