חשש לדירוג האשראי: יום דרמטי לכלכלת ישראל

סוכנות האשראי "מודי'ס" צפויה לפרסם היום עדכון לתחזית דירוג האשראי שלה, לאחר שבדו"ח הקודם היא התריעה מפגיעה בעצמאות המוסדות ומהסלמה ביטחונית. ההשלכות מהמהלך צפוייות להשפיע על כל הצרכנים בענפים שונים

זמן צפייה: 00:33

סוכנות האשראי "מודי'ס" צפויה לפרסם היום (שישי) עדכון לתחזית דירוג האשראי שלה, בשל המהפכה המשפטית בישראל, זאת לאחר שבדו"ח הקודם של הסוכנות היא התריעה מפגיעה בעצמאות המוסדות ומהסלמה ביטחונית. כעת מתגבר החשש כי הדירוג של ישראל יירד, והכלכלה הישראלית תושפע מכך באופן ישיר ומידי.

בניסיון למנוע ברגע האחרון את הפחתת התחזית, בשבועות האחרונים התגייסו נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו והחלו בשיחות עם כלכלני החברה. בשיחות, הנחשבות לחריגות, ניסו הרצוג ונתניהו לשכנע את הבכירים להותיר את הדירוג על כנו.

הרצוג טען כי השיחות בבית הנשיא בנוגע למהפכה המשפטית יובילו לשינויים משמעותיים במבנה שלה, ולכן ביקש להשהות את ההחלטה לפחות עד לסיום ההידברות. למרות המאמצים, ההערכה היא כי במוד'יס לא ימתינו לישראל, ויפחיתו את תחזית הדירוג.

אם המהלך אכן ייצא לפועל, המשמעות עלולה להיות עלייה מיידית בריבית שישראל תצטרך לשלם על הלוואות שהיא לווה ממדינות ומבנקים זרים ברחבי העולם. בנוסף, תעלה מחדש הדילמה של המשקיעים היכן להשקיע את הכסף שלהם. בנוסף, ההשלכות מהמהלך צפוייות להשפיע על כל הצרכנים בענפים שונים.

Whatsapp Image 2023 03 07 At 2
חברת ההחזקות מודי'ס | צילום: רויטרס

בתוך כך, אמש פרסם ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל נתונים מסקר מקיף שנערך, לפיהם חלה בזמן האחרון פגיעה משמעותית בתהליכי גיוס משקיעים בחברות ההיי-טק הישראליות, ובארגון מצביעים על המהפכה המשפטית כגורם לכך. מנכ"ל הארגון אבי חסון אמר: "אמון המשקיעים בישראל נפגע בתקופה קצרה מאוד".

מהנתונים עולה כי 79% מהבכירים בחברות ההיי-טק שענו על הסקר, דיווחו על ביטולי פגישות עם משקיעים בנוגע לתהליכי גיוס כספים, מאז תחילת החקיקה המשפטית. 31% מהבכירים דיווחו על עצירה מוחלטת של הפגישות מצד המשקיעים.

הסקר נערך בקרב 1,142 בכירים בתחום ההיי-טק, כולל מנכ"לים ומייסדים של חברות טכנולוגיה, מנהלי חברות השקעות ומנכ"לים של חברות בינלאומיות, המייצגים 873 חברות שונות. זהו הסקר הראשון שנעשה בנושא בקרב כלל תעשיית היי-טק והוא המקיף ביותר שנעשה בתקופה האחרונה. הנתונים נותחו על ידי פרופ' קמיל פוקס.

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

נתונים נוספים שעולים מהסקר הם כי 84% מהמשקיעים שענו, צפו השפעה שלילית של חקיקת המהפכה המשפטית על חברות שהן השקיעו ו-80% מהסטארט-אפים צופים השפעה שלילית על החברות שלהם.

כמו כן, 78 אחוזים מהמשקיעים העריכו כי יעבירו את סמכות השיפוט של מטה החברות שהשקיעו בהן וב-42% מהחברות שוקלים לשנות את הרישום או סמכות השיפוט של החברות שלהם. מעל רבע מהחברות (27%) שקלו להעביר את עובדיהן אל מחוץ לישראל.