לא נעים לראות בר סגור: כיצד מתמודדים בעלי המסעדות עם המשבר?

חודש אחרי הטלת הגבלות הקורונה, מקומות הבילוי עדיין סגורים. כשההוצאה הכוללת על מסעדות ירדה בכ-80%, בעלי העסקים תוהים איך יוכלו להשתקם מהמצב. "אין לי מושג מאיפה אני ממשיך מכאן"

זמן צפייה: 03:44

חודש אחרי הטלת הגבלות הקורונה, המסעדות בתי הקפה והברים עדיין סגורים. בעלי העסקים שנמצאים במלחמת הישרדות גם בימי שגרה, נאלצים עכשיו להתמודד עם מטבחים סגורים וחובות שרק הולכים וטופחים. ברנרדו בלחוביץ', האיש מאחורי הקפה שהפך למוסד, קפה "גן סיפור", מדמיין את המולת הלקוחות והרעש השמח במטבח ומתגעגע לא רק להכנסות שנעצרו, אלא בעיקר לקסם הזה של מקום לשיחות בין חברים או לבילוי משפחתי.

"זה שובר את הלב. אנחנו בעסק הזה בעיקר שאנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים. אנחנו אוהבים לארח אנשים. אני מתגעגע ללקוחות, לעבור בין השולחנות, אני מתגעגע לאקשן הזה, לאדרנלין", ציין בלחוביץ'. אילן זיגדון בנה מאפס את מסעדת הלילה "בר אילן" שבבאר שבע, עיצב ביצירתיות כל פינה בעסק שהוא כל עולמו - אבל נשאר לבד. "המקום הזה היה שוקק חיים בלילות. אין לי מושג מאיפה אני ממשיך מכאן", סיפר. "בשורה התחתונה, מי שאמור להגן עליי זה המדינ,ה והיא מפקירה אותי".

קפה גן סיפור ריק מסועדים
קפה גן סיפור ריק מסועדים | צילום: חדשות 13

ההוצאה הכוללת שלנו על מסעדות ירדה ממוצע של 60 מיליון שקלים ביום נכון לתחילת חודש מארס לכ-12 מיליון שקלים נכון ללפני חג הפסח. המשמעות היא כ-14 אלף עסקים, מסעדות ובתי קפה שמעסיקים כמעט 200 אלף עובדים בישראל שהפעילות שלהם נעצרה כמעט לגמרי במהלך משבר הקורונה. החשש בענף הוא שכשנוכל סוף סוף לחזור למסעדות או לבית הקפה השכונתי שלנו - הם פשוט לא יהיו שם.

סניף "נאפיס" בפתח תקווה, נפתח רק כמה חודשים לפני משבר הקורונה. על החזר ההשקעה הכספית העצומה עוד אין בכלל מה לדבר בימים כאלה, אבל כדי לנסות ולהכניס משהו לקופה, הוקם מהיום למחר מערך משלוחים. שלומי צדיקי, בעלי הסניף בפתח תקווה ציין כי "זה לא פותר את הבעיה. זה אולי ממזער לנו את הנזק. כבר עלתה לי מחשבה למכור את הבית שלי כדי להחזיק את מה שיהיה בחודשים הקרובים. אנחנו מנסים לעשות כמה שאפשר כדי למזער נזקים".