המענק לעסקים שיקלטו עובדים ולעצמאים: התוכנית להצלת המשק

כחלון, שהודיע על פרישה מפוליטיקה, הציג את התוכנית הכלכלית. הממשלה תקצה 70 מיליארד שקלים נוספים, ולא 80. בין היתר, יקבלו בעלי עסקים דחייה של שלושה חודשים לתשלומי החובה • כל הפרטים

זמן צפייה: 11:17

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, השוהה בבידוד בעקבות חשיפה לחולה, הציג הערב (שני) יחד עם שר האוצר משה כחלון, את התוכנית הכלכלית להתמודדות עם המשבר שנוצר במשק עקב התפרצות הקורונה, בסך 70 מיליארד שקלים בנוסף לעשרה מיליארד שכבר הוקצו. החידוש העיקרי של התוכנית הוא מענק עידוד שלו יהיו זכאים מעסיקים המשיבים לעבודה עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום. ככל שיקלטו יותר עובדים - המענק יהיה גבוה יותר. יש לציין כי לפי הודעת בנק ישראל, "הצעדים שננקטו משאירים מרחב נוסף לממשלה להגיב למשבר בהתאם לצורך", זאת אומרת שמשרד האוצר עשוי לנקוט בצעדים נוספים בהמשך.

לדברי השר כחלון, עצמאים יקבלו בממוצע מענק של 7,000 שקלים, כאשר כבר החודש הם יקבלו עד 6,000 ובחודש הבא עד 8,000 שקלים. שר האוצר הוסיף שכחלק מהתוכנית משרדו הקצה שלושה מיליארד שקלים לביטול ארנונה, כדי שבעלי עסקים שנסגרו לא ימשיכו לשלם בזמן שמקור הפרנסה שלהם סגור. לאחר מכן פנה כחלון למוסדות הפיננסיים וביקש: "תקלו על האנשים ובואו לקראתם, אנחנו מצפים מכל הגופים להיות חלק מהעזרה לאזרחי ישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ: המשק יצומצם ל-15%; איסור התקהלויות מעל שני בני אדם

משרד הבריאות: פרטי הנדבקים בקורונה יועברו לרשויות המקומיות

התנאי של אדלשטיין לוויתור על תפקיד יו"ר הכנסת: קבלת תיק החוץ

שר האוצר משה כחלון
שר האוצר משה כחלון | צילום: חדשות 13

בהמשך נפרד כחלון באופן רשמי מהפוליטיקה. "לאחר 17 שנים בשירות הציבורי, אני מתכוון לפרוש מהחיים הפוליטיים לאחר הרכבת הממשלה. בכל שנותיי עשיתי את המיטב לשרת את העם והמדינה", אמר. "אני מסיים את תפקידי בתחושת סיפוק, העשייה והתרומה לכלל נעשית לא רק מהכנסת והממשלה, זה זורם אצלי בדם ואני משכונע שאמשיך לשרת את הציבור בכל מקום שבו אהיה, גם כאזרח מהשורה".

בחזרה לתוכנית להתמודדות עם התפשטות הקורונה, שכוללת סיוע בגובה 40.7 מיליארד שקל למגזר העסקי, חיזוק מערכת הבריאות ומענים אזרחיים להתמודדות עם הנגיף ב-11 מיליארד שקל, הרחבת רשת הביטחון הסוציאלית והקלות למשקי הבית בגובה 20.6 מיליארד שקל ותוכניות הפחתת רגולציה. בנוסף, הוקצה סכום של 7.7 מיליארד שקל להאצת המשק.

כמו כן, בני 67 ומעלה שעבודתם הופסקה בעקבות המשבר יקבלו מענק של עד 4,000 שקלים לכל זכאי בנוסף לקצבת הזקנה בחודשים מארס אפריל. נוסף על כך, על מנת לאפשר לאנשים שנפלטו משוק העבודה לחזור אליו באופן מהיר ואיכותי, וכדי להעלות את הפריון של המשק הישראלי, יוגדלו מספר ההכשרות המקצועיות בסיוע המדינה. עלות המהלך - 200 מיליון שקל.

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

בנוסף, תקופת האכשרה לדמי אבטלה תתקצר ומשך הזמן הדרוש לקבל דמי אבטלה יקוצר מ-12 חודשי תעסוקה לשישה חודשים בלבד. על מנת לתת מענה סוציאלי לאוכלוסייה, הוחלט להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה עד 30.4, לכל מפוטר הזכאי לדמי אבטלה שזכאותו מסתיימת בתקופה שמיום 1.3 ועד ליום 30.4.

שיעור האבטלה בישראל ממשיך לטפס, ולמרות ההאטה במספר הנרשמים בשירות התעסוקה, עומד הערב על 23.1%. לאורך היום נרשמו יותר מ-20 אלף דורשי עבודה, ולצד האזרחים שהיו מובטלים לפני המשבר - מתקרב מספר מחוסרי העבודה למיליון.

בתוך כך, תקנות החירום החדשות שיובאו הערב לאישור הממשלה יצמצמו את הפעילות במגזר הפרטי ובמפעלים מ-30% ל-15% בלבד - כך עולה מטיוטת התקנות שהגיעה לידי חדשות 13. לפי הטיוטה, מעסיק יוכל להעלות את מספר העובדים ל-30 אחוזים רק אם הם חיוניים לתפעול השוטף של מקום העבודה ורק אם שלח למשרד הכלכלה רשימה של העובדים ונימק מדוע כל אחד חיוני. עובדים ששמותיהם לא יועברו למשרד הכלכלה ולא יאושרו לא יוכלו לשהות במקום העבודה.

אכיפת המשטרה בצל משבר הקורונה
אכיפת המשטרה בצל משבר הקורונה | צילום: דוברות המשטרה

בכירים במשרד הבריאות אמרו לחדשות 13 כי שיחת הוועידה הטלפונית, שמטרתה כאמור אישור תקנות החירום, תכלול גם הטלת הגבלות תנועה חדשות, שייכנסו מחר לתוקף ויכללו עוד שתי הגבלות חשובות - הראשונה, איסור גורף על קבלת קהל גם בחברות פרטיות (בנקים, חברות ביטוח), למעט במקרה של שירות חיוני ביותר. השנייה, עובדים במשמרות ישובצו באופן קבוע למשמרת לאותה המשמרת, ולא תהיה הסטת עובדים בין משמרות שונות לאורך היום.