הושג פתרון: המחיר במסעדות לא יעלה

פרסום ראשון: המס על עובדים זרים יופחת

ארכיון
ארכיון | צילום: עזרי עמרם

מה-1 במאי נכנס לתוקפו חוק שצריך לשלם על כל עובד זר 16%, כסף שמיועד לפיקדון שאמור לעודד את העובדים הזרים לעזוב את הארץ. המסעדנים גייסו את מיטב השפים המפורסמים ואיימו כי המס שמגולגל לפיקדון יעבור אלינו הסועדים: הערב (חמישי) פורסם לראשונה בתכנית חיסכון כי שר האוצר משה כחלון התערב בנושא ומנע את העלאת המס.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המסעדנים הזהירו מהתייקרות מכיוון שהם יצטרכו להעלות גם לעובדים הזרים את המשכורות - ולדבריהם העובדים הישראלים לא מעונינים להגיע למסעדות ולעבוד. מובילי המחאה נפגשו עם שר האוצר, שהחליט היום להוציא צו שלפיו הוא מפחית את המס מ-16.5% ל-12.5%.

הצו של כחלון למעשה משווה את המס - הסכום שמופקד לאותו פיקדון - לזה שעובדים ישראלים מקבלים מהמעביד עבור ביטוח לאומי ומס הכנסה. ניתן לומר כי מדובר בבשורה טובה גם לסועדים וגם למסעדנים.

החוק מחייב את המעסיקים של מבקשי מקלט המוגדרים כמסתננים, להפקיד כסף בחשבון שינוהל עבורו בידי רשות ההגירה אותו יקבלו רק כשיעזוב את ישראל. "מחודש מאי דורשת מדינת ישראל ממסעדנים לנכות 20% משכר עובדים מאריתריאה וסודאן", נכתב בהזמנה לקראת הפגנה נגד החוק שהתקיימה מוקדם יותר השבוע. "הם יופרשו לקופה, והכסף יוחזר לבעליו רק כשזה יעזוב את המדינה. זה להטוט משפטי אכזרי שנועד לגרש את מבקשי המקלט בלי להצהיר על מדיניות גירוש. קרן הפיקדון תגזור על אלפי מבקשי מקלט עוני מחפיר: עוד ילדים רעבים ללחם, עוד חסרי בית ברחובות".

משרד האוצר מסר תגובה מוקדם יותר השבוע: "זה צעד כלכלי חשוב להתמודדות של הממשלה עם תופעת ההסתננות, ביצירת תמריץ משמעותי ליציאה מרצון מישראל. בכוונת השר לפרסם עם שר העבודה תקנות להפחתת ההפרשה ל־12.5% מהמעסיק ו־16.5% על חשבון העובד. שיעור ההפרשה מהמעסיק זהה להפרשה המינימלית שהמעסיק מחויב להפריש לפנסיה ופיצויים למסתנן, ונותן לו כלי פשוט לתשלום ההפרשות הסוציאליות. הפרשת העובד גבוהה באחוזים בודדים מהמקובל אצל עובד ישראלי לפנסיה וביטוח לאומי. הצעד, ודאי אחרי ההפחתה שמקדם השר, לא צפוי להביא לשום פגיעה בענף".