שתי חבילות להקלה על המשק: תוכנית ליברמן למאבק ביוקר המחיה

שר האוצר ובכירי משרדו עמלים על הצגת החבילה הראשונה כבר ביום רביעי וחבילה נוספת שתיכנס לתוקפה בחודש מרץ. בין היתר, נשקלת אפשרות לסבסוד מחירי החשמל, הפחתות מכסים והורדת מסים למעמד הבינוני והנמוך

זמן צפייה: 02:44

שר האוצר אביגדור ליברמן מתכנן שתי חבילות שונות של הקלות למשק - כך נודע הערב (ראשון) לחדשות 13. החבילה הראשונה תוצג כבר ביום רביעי הקרוב בצהריים והשניה תיכנס לתוקף רק ב-1 במרץ. שתיהן ממוקדות באותה המטרה - הורדת יוקר המחיה.

מדובר בתכניות שקשורות גם למוצרים של המגזר הפרטי וגם לתשומות ממשלתיות כמו מחירי החשמל והדלק שמכבידים על הכיס של כל הישראלים. הצעדים לא סוכמו באופן סופי ויש לציין כי עוד לא ידוע מה בדיוק תכלול התכנית. עם זאת, ניתן לסמן כמה כיוונים כלליים.

Ghrlwe
סופרמרקט בארץ | צילום: חדשות 13

ראשית, הפחתות מכסים, שייכנסו כנראה לתוקפן באמצע חודש יוני. ההפחתות יחולו על מזון, וכן על שורה של מוצרי צריכה במשק. שנית, נשקלת אפשרות להעניק סובסידיה למחירי החשמל - אולי באמצעות ביטול המס על הפחם. זאת, במטרה להוריד את התעריף עד כדי חצי משיעור ההתייקרות המקורי, כלומר, כ-3% במקום 6%.

הפחתת מס הכנסה תתמקד במעמד הבינוני והנמוך, ולא בבעלי ההכנסות הגבוהות. הצעד הזה מעורר מחלוקת גם בתוך משרד האוצר, יש גורמי מקצוע שסבורים כי מדובר בצעד הרפתקני מדי בעידן כזה של גירעון עמוק בקופת המדינה, ואין סביבו קונצנזוס  - זו אחת הסיבות לעיכובים.

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן

בנוסף, רשות התחרות תתבקש לבדוק האם יש מחירים מופרזים על חלק ממוצרי המזון, כלומר, האם ספקים מנצלים את כוח השוק העודף שלהם כדי לפגוע בצרכנים. על דבר אחד יש קונצנזוס - לא יופחת המע"מ על מוצרי המזון הבסיסיים, מפני שזו הטבה שלפי הערכות משרד האוצר לא מתגלגלת ברוב המקרים לצרכנים.

שר האוצר פתח היום את ישיבת הממשלה בסקירה כלכלית עמוקה שמתמקדת בין היתר ביוקר המחיה. מדובר באירוע חריג, ומחווה חריגה נוספת הייתה של ראש הממשלה נפתלי בנט שהגיע הערב למשרד האוצר וקיים ביחד עם ליברמן ובכירי משרדו דיון שהוקדש כל כולו לשאלה "איך מורידים מחירים בישראל?". בנט נתן הנחיה כללית להתמקד במשפחות עובדות ממעמד הביניים, וכעת הפקידים יצטרכו לתרגם את הדבר הזה לשורה של צעדים.

כאמור' ביום רביעי הקרוב תוצג התוכנית הראשונה וב-1 במרץ תוצג החבילה השנייה. התקציב הכולל מסתכם בכמה מיליארדי שקלים. גורמים באוצר טוענים שחלק מהצעדים ניתן יהיה להכניס לתוקף באופן מיידי.