"חייבים לעצור את הטירוף": האם המדינה רוצה לפתור את משבר הדיור?

בזמן שמחירי הדיור בארץ עולים בצורה חדה מדי חודש, אזרחים רבים עדיין לא יכולים לחלום על רכישה של דירה או אפילו משכנתא, וגם לא מאמינים שהמצב עומד להשתפר. "המחירים בורחים מאיתנו"

זמן צפייה: 01:55

על רקע הזינוק החד במחירי הדירות בישראל, כפי שפורסם אתמול (שלישי) בנתוני הלמ"ס, עולה השאלה אם הטיפול בנושא אכן נמצא בראש סדר העדיפויות של משרדי הממשלה הגדולים, כאשר יו"ר איגוד שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, טוען כי "הציבור מאבד סבלנות, זוהי תולדה של המתנה פוליטית".

מסילתי מצביע על רשות מקרקעי ישראל כבעיה העיקרית בעליית מחירי הדיור, כשלטענתו "כל עוד לא יטפלו בהיצע הדירות – הביקוש הקשיח ימשיך להטיס את מחירי הדיור כלפי מעלה. הקצב צריך להיות הרבה יותר מהיר, יש ניצני שיפור, אבל חייבים לעצור את הטירוף שבסיסו במרכזי רשות מקרקעי ישראל. השיטה לפיה כל המרבה במחיר היא שיטה בעייתית. אני רוצה להאמין שהציבור יהיה מוכן להמתין מעט ולשבת על הגדר, אבל זה לא קורה כרגע".

חיים מסילתי, יו''ר איגוד שמאי המקרקעין
חיים מסילתי, יו''ר איגוד שמאי המקרקעין | צילום: דנה קופל

כפי שפורסם אתמול, מחירי הדיור עלו בחודש האחרון ב-2.1%, נתון המביא את התייקרות הנדל"ן בישראל לשיעור שיא של 13% בשנה האחרונה - שיעור שלא נרשם כמותו יותר מעשור. בנוסף, ברקע גל ההתייקרויות העולמי שהכה בעקבות המלחמה באירופה - מדד המחירים לצרכן כולו זינק בשיעור גבוה של 0.9% תוך חודשיים בלבד מאז תחילת השנה.

עדן קליינר ובעלה, תושבי חולון בסביבות גיל הארבעים, החליטו לרכוש דירה בחולון במחיר של 3.5 מיליון ש"ח. הם מספרים: "קנינו לפני כחודש וחצי, המחירים בשמיים אבל בעשרים שנים האחרונות לא ראינו שום ירידה במחירים. זה גרם לנו לחשוש שתהיה עוד עלייה ועוד עלייה. גם אם יהיו שינויים מצד המדינה, זה יבוא לידי ביטוי עוד שנים. קנינו במחיר גבוה, אבל אני מאמינה שהמחירים שיעלו עוד".

בני הזוג קליינר חסכו הון עצמי שיספיק כדי לקחת משכנתא של יותר ממיליון שקלים, אך הם טוענים כי "אין יציבות" בשוק השכירות בישראל. "בשונה מארצות הברית או גרמניה", הם מסבירים, "שם יש חוזה שכירות ארוך טווח לעשר שנים. כאן בארץ אתה חותם לשנה אחת, אתה רוצה להרגיש במקום יציב, וזה לא המצב. אם הייתה פה מגמה של שוק שכירות לשנים רבות, אז יכול להיות שהשיקולים היו אחרים".

אתר בנייה בתל אביב
אתר בנייה בתל אביב | צילום: רויטרס

גם דרור ואשתו, תושבי ירושלים, הם זוג בסביבות גיל הארבעים שמעוניין בקניית דירה בעיר הבירה. "כבר עברתי מספר סבבים של חיפושים בחודשים האחרונים", מספר דרור, "ואני מבין שאין מנוס מלקנות עכשיו, לפני עלייה נוספת. אני חושב שהמחירים עוד ימשיכו לעלות, ואני לא רואה משהו באופק שהולך להוריד את המחירים.

"יש לי הון עצמי לא מבוטח וגם ההורים שלי ושל אשתי עוזרים", מוסיף דרור, "אך למרות זאת אקח משכנתא, ועדיין אין דירות במחירים שראיתי רק לפני חצי שנה. לדעתי בסוף אקנה דירה להשקעה במקום אחר, שם נוכל לקנות דירה מבלי לגור בה, אלא נמשיך לגור בשכירות. ההרגשה שלי היא שהמחירים בורחים מאיתנו, אני אובד עצות".

אביחי מולה, מנכ''ל חברת ''פלאנר משכנתאות''
אביחי מולה, מנכ''ל חברת ''פלאנר משכנתאות''

אביחי מולה, מנכ"ל חברת "פלאנר משכנתאות", מספר כי למרות עליית המחירים, הלקוחות שלו בהסתערות על קניית הדירות: "עליות המחירים בנדל"ן לא גורמות לזוגות להירתע או להקפיא רכישות, אלא ההיפך. אנחנו עדים לגדילה משמעותית בסכומי המשכנתאות הנלקחות מדי חודש, בהארכת התקופות במשכנתאות עד כמעט למקסימום הניתן".

"מעבר לכך, אנחנו מזהים מגמת גדילה ניכרת בהיקפי הפעילות שלנו מול החברות החוץ בנקאיות", מוסיף מולה, "לא מעט הורים בגילאים מבוגרים משעבדים את הדירות שלהם כדי לסייע לזוגות לקבל הון עצמי, בכדי שיוכלו לרכוש בית. הביקושים שוברים שיא חודש אחר חודש, משום שאנשים חוששים שאם לא ירכשו כעת, המחירים ימשיכו לנסוק. זוגות לוקחים הלוואות משלימות כדי שיהיה להם הון עצמי לרכישה".