למרות בלימת האינפלציה: הנגיד מותיר את הריבית במשק ללא שינוי

בניגוד לההערכות על הורדה נוספת של רבע אחוז, פרופ' אמיר ירון החליט להותיר את שיעור הריבית במשק ללא שינוי, זאת לאחר שבחודש ינואר ירדה הריבית לשיעור של 4.5%. "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד"

זמן צפייה: 02:27

למרות בלימת האינפלציה, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הודיע היום (שני) על כי הריבית במשק תישאר ללא שינוי, בשיעור של 4.75%. הנגיד נימק את החלטתו ומסר כי "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה".

עוד מנימוקי הנגיד: מאז החלטת המדיניות המוניטרית הקודמת השקל נחלש מול הדולר בכ-0.25% תוך תנודתיות גבוהה, והתחזק מול האירו בכ-1.9% ובמונחי השער הנומינלי האפקטיבי ב-1.4%. בנוסף, התוצר התכווץ ברביע האחרון של שנת 2023 ב-5.2% ביחס לרביע השלישי בעקבות השפעות המלחמה ובסיכום השנה צמח התוצר בקצב של 2%. צמיחת התוצר תאמה את תחזית חטיבת המחקר מינואר 2024. האינדיקטורים לפעילות הכלכלית ומצב התעסוקה מצביעים על התאוששות הדרגתית לאחר הירידה החדה שהתרחשה עם פרוץ המלחמה, אך שוררת שונות בין ענפי המשק. הפעילות בשוק הדיור הוסיפה להיות מתונה למרות העלייה שנרשמה בחודש האחרון במחירי הדירות. המגבלות וקשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה התמתנו אך עדיין משמעותיים.

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, מסר: "העיכוב בהפחתת הריבית במשק מחריף את את מצבם הפיננסי הגרוע של עסקים רבים במשק ותקרב אותם לכדי סגירה. במציאות בה התוצר במשק עדיין רחוק מהרמה הממוצעת שלו, הירידה בהיקפי האשראי לעסקים ולמשקי הבית יורדת ועסקים רבים עדיין חווים ירידה בביקוש, בנק ישראל היה חייב להמשיך בתהליך הפחתת הריבית , בו החל עם פרוץ המלחמה. אנו נמצאים במגמה ברורה ומתמשכת של הפחתת האינפלציה במשק, התחזקות השקל נוכח צמצום הגרעון המסחרי ותקציב מדינה מאושר לאחר שעבר התאמות למצב. נוכח מציאות זו, בנק ישראל חייב היה להמשיך ולתרום את חלקו בתהליך הפחתת הריבית לצורך המרצת פעילות המגזר העסקי והרחבת התוצר במשק".

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי בחודש ינואר הריבית במשק ירדה ב-0.25% ועמדה על 4.5%. החלטה הגיעה ברקע ההתכווצות המשמעותית ממנה סובל המשק הישראלי מאז 7 באוקטובר, ומפני שהפעילות הכלכלית בו הושבתה כמעט לחלוטין בחודשיים הראשונים למלחמה.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר ההודעה, מתח הנגיד ביקורת על הממשלה: "חייבים לצמם הוצאות כבר ב-2024, זה מעין "מס רצינות" שצריך להראות לשווקים הבינלאומיים. אי-התמודדות כעת בהתאמת התקציב עלולה להתבטא בנזק כבד לכלכלה הישראלית בשווקים העולמיים", אמר הפרופ' ירון, והדגיש: "אין ארוחות חינם; מה שדוחים לעתיד - בסוף עולה יותר ומצריך כאב גדול יותר. ככל שהדברים לא מבוצעים בזמן, גדל החשש מהגעה לנקודת הפיתול שבה השווקים הזרים יתמחרו ביתר את הסיכונים שמייצרת ישראל".