גל ההתייקרויות: הריבית תעלה בפעם השביעית ברצף

עליות המחירים של חודש ינואר כבר נכנסו הבוקר לתוקף, ומחר גם בנק ישראל צפוי להודיע על העלאת הריבית במשק. המשמעות תהיה הגברת הנטל על נוטלי המשכנתאות וההלוואות ועל מי שנמצא במינוס בבנק. במקביל, בסביבת שר האוצר הנכנס שוקדים על פתרונות חדשים לבעיה - בהם נקודות זיכוי ממס לנוטלי המשכנתאות

זמן צפייה: 07:39

גל ההתייקרויות של ינואר נכנס כבר הבוקר (ראשון) לתוקף, ומחר צפוי גם בנק ישראל להודיע על העלאת הריבית במשק - בפעם השביעית ברציפות. המשמעות של הזינוק בריבית תהיה הגברת הנטל על נוטלי המשכנתאות, ההלוואות ולמעשה כל מי שנמצא במינוס מכל סיבה שהיא.

השאלה המרכזית היא באיזה שיעור יעלה הפעם הנגיד את הריבית - האם ב-0.5% או שיסתפק בהעלאה מתונה יותר של 0.25%. כל צעד שכזה עלול לדכא את הצריכה והצמיחה במשק, כאשר אין הצלחה עדיין בנתיב הזה של העלאות הריבית לטובת הורדת במחירים במשק, היות וחלק מהאינפלציה מיובאת מחו"ל - כמו למשל מחירי הפחם המשתוללים, או החיטה שחסרה מאוקראינה.

אתר בנייה בבאר שבע
אתר בנייה בבאר שבע | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לכן, לא משנה כמעט מה יעשה הנגיד - לא ניתן למנוע את כל ההתייקרויות, ומכאן נובעת ההתלבטות. מאז תחילת הגל הנוכחי של העלאות הריבית החזרי המשכנאות של הזוגות הצעירים הצמודים למרכיב הפריים, עלו בכמעט 1,000 שקלים לחודש שמקטין להם את ההכנסה הפנויה ומעמיד את חלקם בסכנה ממשית של חדלות פירעון - מצב בו הבנקים יאלצו לפרוש את המשכנתאות על פני תקופה ארוכה יותר כדי למנוע החרמה המונית של נכסים.

על רקע הדברים האלו, בסביבתו של שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' החלו לבחון פתרונות חדשים לבעיה, כאשר אחד הפתרונות שנשקלים הוא נקודות זיכוי ממס לנוטלי המשכנתאות, כך שאותם זוגות צעירים שספגו את עליות הריבית החדות, בהנחה שהם עובדים ועוברים את סף המס, ישלמו החזרים מופחתים לבנקים מדי חודש - וכך הוויתור של המדינה על המסים אמור לאזן את גזרת הריבית. זו איננה החלטה סופית וטרם נמצא לכך מקור תקציבי - אך זה אחד הפתרונות האפשריים.

אתר בנייה בתל אביב (ארכיון)
אתר בנייה בתל אביב | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במקביל, גם הקניות עולות יותר, כאשר חברת אסם מצטרפת היום גם היא לגל עליות המחירים של שטראוס, תנובה, וחברות רבות אחרות, שמחיריהן עלו בחודשיים האחרונים בכל רשתות השיווק. עם זאת, שר האוצר סמוטריץ' כבר קיבל היום את החלטתו הראשונה בתקפיד, עם הורדה של המס על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים.

משקאות ממותקים בסופרמרקט
משקאות ממותקים בסופרמרקט | צילום: חדשות 13