למרות טענות הממשלה: ערים רבות בפריפריה יפסידו מקרן הארנונה

ברקע שביתת הרשויות והעימותים בוועדת הכספים של הכנסת, בקואליציה מנסים להציג את חוק קרן הארנונה כ"צדק חלוקתי" שיאזן בין הרשויות העשירות לאלה שיש להן פחות. אלא, שמבדיקת הערכות הממשלה עצמה - ערים כמו כרמיאל, מטולה ואילת יהיו בין המפסידות הגדולות מהרפורמה

זמן צפייה: 01:55

את קרן הארנונה שעליה התקיימו דיונים בוועדת הכספים היום (שני), הציגו בממשלה כצינור שיעביר כספים מהערים העשירות בישראל - בהן נגבים הכי הרבה מסים מקניונים, בתי מלון ומשרדים - לרשויות שיש להן פחות הכנסות כדי שיקלטו תושבים חדשים. אך מבדיקת הערכות הממשלה עצמה - דווקא יישובים רבים בפריפריה יפסידו מהחוק.

כרמיאל, שהוגדרה כעיירת פיתוח בעבר, תאבד החל משנת 2029 ארנונה שנתית בסך 3.7 מיליון שקלים. גם ראש פינה ומטולה, שנמצאות בצפון על גבול לבנון, יידרשו להעביר כספים על חשבונן לרשויות האחרות. לעומתן, כפר ורדים, מועצה מקומית באזורן, מבוססת ומדורגת בעשירון התשיעי - דווקא תרוויח מהקרן כ-870 אלף שקלים בשנה.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 2
מטולה | צילום: גילי יערי, פלאש 90

גם בדרום המצב דומה, מועצות אזוריות בעוטף עזה, כמו שער הנגב ושדות נגב שסובלות במשך שנים מירי רקטות, נמצאות ברשימת המפסידות מהחוק. גם העיר ירוחם, לדוגמה,  אמנם תרוויח בתחילת הדרך, אבל עד 2029 גם היא תתחיל לשלם לקרן כרבע מיליון שקלים בשנה.

כמו כן, ככל שמרחיקים לפריפריה המצב מחריף - מצפה רמון תפסיד מאות אלפי שקלים ומועצה אזורית תמר, הממוקמת סביב ים המלח, תפסיד 9.3 מיליון שקלים בשנת 2029. העיר אילת גם נמנית על המפסידות הגדולות ביותר, בתור עיר המבוססת על מסחר ועסקים, אילת תידרש לשלם לא פחות מ-11 מיליון שקלים מדי שנה.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 2
ירוחם | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בניסיון להרגיע את הביקורת על כך שהמנגנון החדש יעביר כספים לרשויות החרדיות, אמר הבוקר מנכ"ל האוצר עו"ד שלומי הייזלר כי "גם בני ברק תיתן כסף, אין קשר בין קרן הארנונה לחרדים". הוא טען כי בני ברק, עיר חרדית שבשטחה יש הרבה מגדלי משרדים, תצטרך לוותר על הכנסות מתוך הארנונה העסקית שלה. אלא שהייזלר טועה - לפי אומדני משרד האוצר, בני ברק תקבל בכל שנה מהקרן יותר מ-1.2 מיליון שקלים.