חברות הגבייה הפרטיות - שמגדילות את הקנס שתקבלו מהעייריה

עיריות רבות ברחבי הארץ פונות לגופים פרטיים, שמגדילים את הקנס לעיתים פי 3 ויותר ומגלגלים הוצאות נוספות על התושבים. "כל מה שמעניין אותם זה להביא כמה שיותר רווח לבעלי החברה" • אנליסט

זמן צפייה: 07:26

עיריות רבות פונות לחברות חיצוניות שירדפו אחר תושביהם שקיבלו קנסות. חברות הגבייה הפרטיות הללו מגדילות את הקנס לעיתים פי שלושה ויותר. עו"ד עידו שטיינר, מומחה למיסוי עירוני, הסביר: "חברת גבייה פרטית, כל מה שמעניין אותה זה להביא כמה שיותר רווח לבעלי החברה".

במקרה אחד כזה, לירז מאיר, תושבת תל אביב ובעלת כתבה, סיפרה על כך שהכלבה שלה שוש נמלטה במקרה יום אחד. לא יותר מכמה שעות חלפו לפני שמאיר הופתעה לקבל טלפון מפקח עירוני שמצא את הכלבה שושנה שלה משחקת בריאה ושלמה בגינה. "לא ידעתי את נפשי. אמרתי לו כל כך הרבה מילים חמות ותודה שאתה עוזר ומצאת לי אותה וכל כך שימחת אותי".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות תחקיר "אנליסט": 8 מיליון שקל קנס בפרשת עושק הקשישים

מדוע בר רפאלי צפויה לשלם קנס – אך קובי פרץ נאלץ לשבת בכלא?

בשל פגיעה בתחרות: קוקה קולה ישראל תיקנס ב-39 מיליון שקלים

לירז מאיר, תושבת ת''א ובעלת כלבה
לירז מאיר, תושבת ת''א ובעלת כלבה | צילום: חדשות 13

אלא שאיתור הכלבה שנמלטה ברגע של חוסר תשומת לב היה, מתברר, רק תחילת הדרמה. הפקח לא סיפר ללירז שהוא כבר סרק את השבב של שושנה כדי להנפיק לה קנס בסך 475 שקלים בשל "שוטטות ללא השגחה". למרות שברישיון הכלב מופיעה כתובת מעודכנת של לירז, עיריית תל אביב שלחה את הדוח לדירה אחרת שאותה עזבה מזמן. לכן היא לא קיבלה את הדרישה בדואר עד שהסכום התנפח לסכום של 1,320 שקלים, פי שלושה כמעט מהדרישה המקורית.

העירייה פונה לחברות חיצונית, ומרוויחה פעמיים. גם מרוויחה אחוז מגובה הקנס על חשבון הרשות המוקמית, וגם הוצאות נוספות שאפשר לגלגל על התושבים. למשל - איתור בכתובת חדשה יעלה לנקנס 130 שקלים, 170 על עיקול בחשבון. על החרמת חפצים מהבית ישלם הנקס 2,200 שקלים - גם אם גובה החוב נמוך.

ח"כ מרב מיכאלי התייחסה לדברים ואמרה: "לא יכול להיות שגבייה של כסף מאזרחיות ואזרחים תיעשה לצורכי רווח. כשמי ששילם ושילמו בדרך מחיר של גבייה לפעמים מאוד אלימה היא תושבות ותושבים, דווקא אלה שיש להם קשיים בתשלום".