בחזרה לגראז': הצצה למוסך בחולון שהצמיח אקזיטים וחברות הייטק

החלום הישראלי להקים סטארטאפ התקבע כבר מזמן. אבל הסיפור הזה של כמה מהגיבורים המקומיים שהקימו את חממת ההייטק הראשונה בארץ, חורג מגבולות סיפור הסינדרלה של עולם הסטארטאפים • טכנומן

זמן צפייה: 06:49

החלום הישראלי כבר התקבע על להקים סטארטאפ או לעשות אקזיט, אבל הסיפור הזה של כמה מגיבורי ההייטק שלנו חורג קצת מגבולות סיפור סינדרלה הסטנדרטי של עולם הסטארטאפים המקומי. גראז' שנמצא בחולון הוא מתחם חממות ההייטק הראשון בישראל. והשאלה היא מי בכלל הקים אותו, איך ולמה.

על דבר אחד אין עוררין – כל זה לא היה קורה לולא יוסי ורדי שלימד את השוק הישראלי מה זה אקזיט כשמכר את "אייסיקיו" ב-400 מיליון דולר בשנת 1997. הוא זה שחיבר בין צעירים שהיו צריכים את המחסן הזה לנשמה שלהם שחלמה בלילה כמעט אך ורק על רובוטים. "ראיתי אנשים סופר מוכשרים שכולם, סליחה שאני אומר את זה, מודרים חברתית", נזכר ורדי. "כי הם היו מה שנקרא 'גיקים' – מתעניינים באלקטרוניקה במקום בבנות".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

האם וואווי אוספת מידע מהטלפונים שלנו – ואיך זה קשור לארה"ב?

כוהנת הסקס שסחפה את אמריקה חוזרת לליל האהבה הראשון בקיבוץ

חברת הייטק ישראלית גייסה 31 מיליון דולר: "משנה חוקי המשחק"

צביקה נטר ויוסי ורדי
צביקה נטר ויוסי ורדי | צילום: חדשות 13

תוך זמן קצר היוזמה הספונטנית וההשתלטות של צביקה נטר, מנכ"ל אינוביד, על המחסן של אבא שלו הפכה לסצנה לוהטת. "ואז אתה מגיע לאזור תעשייה בחולון", אומר יריב בש, מיוזמי פרויקט "בראשית". "ואתה לא בטוח אם שלחו אותך לאיזו סמטה כדי לרצוח אותך. אתה פוגש פתאום עוד מאות חבר'ה כמוך, גיקים משועממים ומטורפים עם ניצוץ לעשות דברים משוגעים".

"פעם אנחנו רואים חבר'ה, בלשים, כן? הם לא מגיעים על מדים", צוחק גיל הירש, ממייסדי "פייס.קום". "הם יוצאים כולם בניידת ומסתערים על הגראז'. רואים חבורה של אנשים מנגנת ב'גיטר הירו' בחוץ. על גיטרות מפלסטיק, בשתיים, שלוש לפנות בוקר. סוף הסצנה הזו היא שהשוטרים מנגנים בעצמם".

יריב בש, מיוזמי פרויקט ''בראשית''
יריב בש, מיוזמי פרויקט ''בראשית'' | צילום: חדשות 13

הרשת החברתית הממשית הזו הפכה את חבריה לדמויות בולטות בעולם ההייטק הישראלי. גיל הירש ייסד את "פייס.קום" שנמכרה לפייסבוק ביותר מ-100 מיליון דולר, נטר הקים את "אינוביד", יריב בש עמד בראש פרויקט "בראשית", והיד עוד נטויה.