הושגה הסכמה בין הממשלה לשלטון המקומי: השביתה ברשויות בוטלה

לפי ההבנות בין הצדדים, משרדי הממשלה יעבירו את התקציבים הדרושים, בהם כספים לבניית מוסדות חינוך, והרשויות המקומיות יעבדו כרגיל. חיים ביבס: "התקציבים שהושגו מנעו את קריסת הרשויות"

זמן צפייה: 00:17

השביתה המתוכננת ברשויות המקומיות בוטלה היום (רביעי) לאחר שהושגו הבנות בין הממשלה לשלטון המקומית. זאת, לאחר פגישה שקיים היום שר הפנים דרעי עם נציג השלטון המקומי. על פי הסיכום, בתום שלושה ימי דיונים מרתוניים בין משרדי הממשלה למרכז השלטון המקומי, הממשלה תעביר תקציבים, והרשויות המקומיות יעבדו כרגיל.

בין הפרויקטים שאושרו - הוספת אלף כיתות לימוד נוספות למערכת החינוך, תקצוב תוכנית "חוג לכל ילד", תקצוב תוכנית מיגון הצפון ויישובי קו העימות והקמת ועדה משותפת לממשלה, פיקוד העורף והשלטון המקומי, כדי להבטיח את יישומה.

ראשי רשויות בישראל מאיימים בשביתה בעקבות הקיצוץ הצפוי בתקציבים המוניציפליים
ראשי רשויות בישראל מאיימים בשביתה בעקבות הקיצוץ הצפוי בתקציבים המוניציפליים | צילום: חורחה נובומינסקי

כמו כן, תוקצבו תוכניות קיימות המיועדות למגזר הערבי, הדרוזי, הצ'רקסי והבדואי, והוחלט על גיבוש תוכנית ייעודית בעלת תקציב נוסף ונפרד למיגור האלימות במגזר הערבי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפגישה עם דרעי וראשי רשויות מקומיות בלשכתו: ״אני רוצה להודות לשר הפנים אריה דרעי, לשר האוצר משה כחלון, לכם, חבריי, ראשי הרשויות כאן, ולרונן פרץ שנכנס לעובי הקורה. זה לא דבר של מה בכך שבשעת משבר אנשים מגיעים למסקנה מהירה ומיישמים אותה, כדי לטפל באמת בבעיות השעה. אני רוצה לשבח גם את יו"ר ההסתדרות. מילה מיוחדת לגבי היישובים הערביים - הממשלה שלנו קיבלה החלטה של הקצאה לתחומים רב-שנתיים שהיא פי 15 מהחלטת השיא של הממשלה הקודמת שגם הייתה בראשותי. ההחלטה הספציפית שאנחנו קיבלנו על הקמת תחנות משטרה נבעה מהתחושה העמוקה שלי, שחבריי שותפים לה, שאי אפשר שלא יהיה בארץ חוק וסדר ביישובים הערביים.

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי מסר כי "התקציבים שהשגנו מנעו את קריסת הרשויות ויאפשרו לרשויות מהפריפריה, המגזר הערבי והצפון לתת לתושבים שלהם את השירותים הטובים ביותר".

שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות: "ראשי הרשויות, העיריות והמועצות, הביאו יחד להישג חשוב עבור תושבי ישראל ומנעו משבר וכאוס. התאחדנו כולם יחד למען מטרה משותפת - למנוע כאוס כלכלי ברשויות ושיאפשרו לנו להמשיך לעבוד ולהעניק שירותים איכותיים".

שר הפנים, אריה דרעי, מסר: "אני שמח שהגענו להסכם שיאפשר לרשויות המקומיות להתנהל באופן תקין גם בתקופת ממשלת המעבר. חשוב שהשביתה נמנעה ונחסך סבל מיותר מתושבי הרשויות ובעיקר להורים ולתלמידים".

כיתה ריקה
כיתה ריקה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום העמיד השלטון המקומי אולטימטום בפני הממשלה והכריז כי אם לא ישוחררו מאות מיליוני השקלים שתקועים בשל חוסר תפקוד משרדי הממשלה – תיערך מחר שביתה כללית של כל השירותים המוניציפליים.

עשרות ראשי רשויות, ראשי מועצות אזוריות ומקומיות וראשי ערים מכל רחבי הארץ, הצביעו על ההחלטה בישיבה שהתקיימה ביום שני במרכז השלטון המקומי בתל אביב. בישיבה הציפו ראשי הרשויות את חוסר התפקוד של משרדי הממשלה, שמוביל לשיתוק כל המערכות שאמורות לספק שירותים חיוניים ודחופים לתושבי מדינת ישראל.

"לא ניתן לממשלה להביא את השלטון המקומי לקריסה", נכתב במכתב האולטימטום ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר הפנים אריה דרעי. "הגיע הזמן שחברי הכנסת מכל המפלגות יגלו אחריות ויתחילו לשרת את אזרחי המדינה, או לפחות ידאגו לא לעצור תקציבים ולהקפיא תוכניות".

משה כחלון נואם במטה מפלגת 'כולנו' ביום הבחירות
משה כחלון נואם במטה מפלגת 'כולנו' ביום הבחירות | צילום: רויטרס

בין התקציבים שהשלטון המקומי דורש נמצאת שורת תוכניות ארוכה שמשרדי הממשלה השונים התחייבו לתקצב: בניית מוסדות חינוך, בתי הספר של החגים, תוכנית "חוג לכל ילד", מענקי איזון לרשויות מוחלשות, תוכנית למיגון הצפון ועוד. הסכום המצטבר של דרישות אלו מגיע ליותר ממיליארד שקלים. לפי ההערכה, הרשויות לא יתפשרו בשני נושאים מרכזיים - מענקי האיזון לרשויות חלשות בסך כ-300 מיליון שקלים ותקציב לבינוי מוסדות חינוך בסך כ-400 מיליון שקלים.

"זו לא אשמתם של תשעה מיליון תושבי מדינת ישראל שנציגיהם בכנסת לא מצליחים להרכיב ממשלה כבר שנה שלמה", קבע חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות. "אנו מאוחדים במאבק להבטחת השירותים לתושבינו. אם הממשלה לא מתפקדת נשתמש בכלים שיש לנו ונשבית את כל המדינה עד שיבינו - אי אפשר להקפיא את החיים בישראל בגלל המצב הפוליטי".