פער השכר בין גברים לנשים בישראל - מהגבוהים ב-OECD

לרגל יום האישה הבינלאומי, מתפרסמת רשימת פערי השכר במדינות המפותחות, ומצבנו? טעון שיפור רב

זמן צפייה: 01:15

היום מצויינים את יום האישה הבינלאומי, ואם יש משהו חשוב ביום הזה, יותר ממבצעים וסיילים למיניהם, זו העלאת המודעות למעמדן של הנשים, ובין היתר לפערי השכר בין גברים לנשים. אז איפה עומדת ישראל ביחס לעולם?

לפי ה-OECD, מדד המדינות המפותחות שמפרסם לרגל יום האישה את פערי השכר במדינות החברות בארגון, ישראל "מככבת" עם כמעט עשרים ושניים אחוזים של פער בשכר. בתחתית הטבלה נמצאת בלגיה עם שלושה אחוזים בלבד. יש לאן לשאוף.

אינפוגרפיקה_פערי-שכר-גברים-נשים

מדינות סקנדינביה מובילות את העולם בשוויון הזדמנויות בעבודה. נשים באיסלנד, שוודיה, נורבגיה ופינלנד משכילות יותר מהגברים ובעלות תואר באוניברסיטה ויש להן סיכוי גבוה יותר למצוא עבודה. על פי דו"ח ה-OECD הן משתלבות ב-33-44 אחוזים מההנהלה של חברות, בהשוואה לממוצע של כ-20% בשאר מדינות ה-OECD.

בצד השני ישנן מדינות כמו יפן, טורקיה, דרום קוריאה וגם ישראל. נשים במדינות אלו מיוצגות בפרלמנט רק בכ-15% של נשים, ולא מיוצגות מספיק במשרות הנהלה, בהשוואה לחלקן באוכלוסיה. בדרום קוריאה, רק 2% ממנהלי תאגידים הן נשים. בהתאם לכך, פחות נשים מגברים הן משכילות ולוקחות חלק בכוח העבודה במדינות אלו. רק 35% מהנשים בטורקיה עובדות או מחפשות עבודה, ורק 16% מהן בעלות תואר ראשון מאוניברסיטה.

השינוי בשוויון ההזדמנויות בעבודה לנשים נוטה להתפתח מתוך עצמו ולא באופן חיצוני. באיסלנד, שכיום מספקת את תנאי העבודה השוויוניים ביותר לפי הדו"ח של ה-OECD, נשים עובדות יצאו למחאה בחודש אוקטובר האחרון ובמהלכה הן צעדו בהפגנה וקראו לצמצם את פער השכר שעומד על 14%.

שי ושרון כל הפרקים