תחקיר: בשר עם מתכת מסרטנת שווק בארץ, איש לא התריע

ריכוזים גבוהים בהרבה מהתקן של מתכת מסוג קדמיום התגלו במאות אלפי עופות במשקים שונים בארץ, אלא שאיש במשרד החקלאות לא טרח להתריע בזמן על הממצאים החריגים בפני המגדלים - והבשר הופץ כרגיל לרשתות השיווק והגיע אלינו לצלחת. "זה מחדל שחייב להיפסק", אומר בכיר לשעבר במשרד החקלאות. במשרד הגיבו: "כשמזוהה בעיה נקודתית, היא מטופלת"

עופות
עופות | צילום: חדשות 10

ישראל ידועה כצרכנית בשר נלהבת יחסית עם 400 אלף טונות שמגיעים אלינו לצלחת מדי שנה - שניצל, פרגית או סתם עוף בגריל. אלא שתחקיר חדשות 10 שפורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית, חושף תוצאות מדאיגות וחריגות בבדיקות שנעשה בבשר אותו אנו צורכים - תוצאות שאיש לא עשה עימן דבר.

(7:24 דקות)

בדיקת שבוצעו בשנה האחרונה על ידי השירותים הווטרינריים ומשרד החקלאות, ושתוצאותיהן הגיעו לידי חדשות 10, מצביעות על ריכוזים גבוהים ביותר של מתכת מסוג קדמיום בעופות במשקים בכל רחבי הארץ. מדובר במתכת כבדה ורעילה שסווגה מסרטנת, וידועה כבעייתית בשל תכונתה להיאגר בתוך הגוף. למרות שהבדיקות נעשו לפני חודשים רבים, ולמרות התוצאות המטרידות, איש במשרד החקלאות לא פעל לעצור את שיווק הבשר המסוכן, שנמכר לנו כרגיל. המגדלים עצמם קיבלו הודעה רק לאחרונה.

"הצרכן אכל שניצלים שפשוט לא היו אמורים להגיע אליו", הסביר שלמה, בכיר לשעבר במשרד החקלאות. "זהו בשר מסוכן, שכולל שאריות של מתכות כבדות. הן עלולות לגרום למחלות מסוכנות ביותר, כולל סרטן". לדבריו, "מדובר במחדל חד משמעי. המשרד מקיים בדיקה כדי לצאת לידי חובה, העסק הזה מוכרח להיפסק".

שמואל זנדני, שמגדל במשק שלו יותר ממיליון עופות פטם בשנה, תקף את התנהלות משרד החקלאות: "אחרי חצה שנה שולחים לי מכתב ואומרים לי שנמצאו אותם הממצאים. מה אני אעשה עם זה? העופות האלה כבר מזמן עוכלו אצל מי שאכל אותם".

המתכת מסוג קדמיום נחשבת למסוכנת ביותר מבין המתכות שנמצאות בסביבת האדם בחיי היומיום. היא לא רק מוגדרת מסרטנת, אלא ידועה כבעייתית משום שהיא איננה מתפנה מהגוף, אלא נאגרת בכבד ובכליות. ניתן למצוא אותה בכמויות מזעריות בסיגריות, בסולוות נטענות, בצבעי מאכל מסוימים ובתעשיות הצבע והזכוכית. ככל שנחשפים אליה יותר, הסיכוי לחלות עולה. הנטייה שלה להצטבר יוצרת סימני הרעלה הדרגתיים, שעלולים לחלול טרשת עורקים, יתר לחץ דם, בעיות לב, פגיעה בחוש הריח וגם סרטן.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "השירותים הוטרינריים מקיימים פיקוח שוטף על הימצאות שאריות כימיות במוצרים מן החי, באמצעות סקר מדגמי ארצי המתקיים מדי שנה, כל ימות השנה. הבדיקות מנותחות בדיעבד, כאשר מתקבלות כלל התוצאות. המטרה היא לזהות מגמות ולראות תמונה כוללת ולא למנוע שיווק - כיוון שאין מדובר בסכנה מידית בטווח הארוך או הקצר. לעניין הקדמיום, בדיקות המשרד נעשות הן ברמת המגדל, הן ברמת מקום השחיטה והן במכוני התערובת המספקים מזון לבעלי החיים. מתוך 300 דגימות של כבד עוף שנלקחו במהלך השנה האחרונה, נמצא קדמיום ב-3.3% בלבד מהדגימות. עם ניתוח התוצאות, מרגע שזוהתה בעיה נקודתית - כל להקה נבדקת מראש ולא ניתנת לשיווק עד לקבלת תוצְאות המעבדה שמאשרות את ניקיונה".