בדיקת חדשות 10: כמה מלח מוסיפים לנו לאוכל ברשתות המזון?

הוא מוגדר כרוצח השקט, אולם מנות רבות שאנו קונים מכילות מלח בכמויות גדולות יותר מהתצרוכת היומית המומלצת לאדם. לדוגמה, סלט חלומי ב"קפה ג'ו" מכיל 115.6% מתצרוכת המלח היומית. במשרד הבריאות כבר מתכננים להוריד את המלחיות מהשולחנות

מלחיה
מלחיה | צילום: אימג'בנק/GettyImages

כמה מלח שמים לנו באוכל? בדיקת חדשות 10 ומשרד הבריאות מגלה כי רשתות המזון מוסיפות למנות לפעמים יותר מלח מהכמות המומלצת לצריכה ביום. המומחים מגדירים את צריכת המלח המוגברת פצצת זמן מתקתקת ובמשרד הבריאות מתכננים להסיר את המלחיות משולחנות המסעדות ובתי הקפה.

תצרוכת המלח המומלצת ליום משתנה מארגון בריאות אחד לשני. מבדיקה שערכנו כמות המלח הגדולה ביותר המומלצת היא 2,400 מ"ג. במנת סלט מוצרלה בתוספת לחם ב"ארומה" ירושלים מצאה המעבדה חצי מהתצרוכת היומית של מלח. בסלט ארומה בתוספת לחם - 79.3%. בכריך חביתה אחד 59% מתצרוכת הנתרן היומית. בכריך חלומי - 98.2%.

(7:51 דקות)

ב"קפה גרג" הלכנו על סלט שמוגדר בריא וביקשנו שלא יוסיפו מלח. מנת הסלט הכילה 81.4% מתצרוכת המלח היומית המומלצת. בסלט חלומי עם מנת לחם ב"קפה ג'ו" באשדוד מצאנו מלח בשיעור של 115.6% מהכמות המומלצת. במנה של סלט טונה ולחם ב"קפה קפה" אשדוד - 142.7%.

לא סתם הכריז משרד הבריאות על תכנית לאומית למלחמה בצריכה מרובה של מלח. מדובר על גורם שמשפיע על הבריאות באופן אקוטי וגם על הרגל שקל יחסית לשנות. את הנתונים מהמעבדה העברנו לארגון הבריאות העולמי שם הבהירו לנו שמי שאוכל מזון מומלח כזה בכל יום, כל היום, מסכן את חייו.

במסעדות הגורמה המצב לא יותר טוב. מנת כבדים ופירה במסעדת מחניודה היוקרתית מירושלים מכילה 42.7% מתצרוכת המלח היומית. במסעדת יבנה מונטיפיורי בתל אביב, עסקית של סטייק קצוץ וביצת חופש מכילה 125% ופילה בורי 114% מכמות המלח היומית.

תקנה חדשה שמשרד הבריאות רוצה להעביר להסיר את כל המלחיות מהשולחנות במסעדות ובבתי הקפה. אולי בקרוב נצטרך לבקש מהמלצר שיגיש לנו את המלחייה במיוחד. זה נעשה כבר בכמה מדינות בארה"ב וגם בספרד ובמקסיקו אבל עדיין מוקדם לדבר על זה.

"הופתענו מהממצאים"

תגובת רשת "קפה ג'ו": "הסלט האמור מכיל גבינת חלומי המאופיינת במליחות רבה וייתכן שמכאן נובעים הערכים. רוב התפריט מכיל ערכים נמוכים הרבה יותר. מדובר בחריגה של רבע גרם מעל הכמות המומלצת, כך שהיא עדיין בתחום סטיית התקן של ערכי המנות המצוינים בתפריט". נזכיר רק כי הערכים מתייחסים לכמות המומלצת ליום שלם, ולא לארוחה.

תגובת רשת "קפה גרג": "נבדוק את ממצאי התחקיר לגבי מנת סלט הלבנה ונפעל בהתאם. בנוסף יש לציין כי המנה גדולה מאוד ומתאימה לזוג".

תגובת "ארומה ישראל": "אנו מאפשרים ללקוח לשלוט בגודל המנה ובמרכיביה. בשנים האחרונות פעלנו להפחתת כמות הנתרן בלחמים, בממרחים וברטבים".

תגובת מסעדת "יבנה מונטיפיורי": "הופתענו מהממצאים, אנו מתייחסים אליהם במלוא הרצינות ונעשה הכול כדי להגביר את הפיקוח על כמויות המלח במנות המוגשות במסעדה".

תגובת רשת "קפה קפה": "הסלט המדובר הנו הסלט האהוב ביותר ברשת ומעולם לא נתקבלה בשירות הלקוחות שלנו תלונה על מליחות יתר בסלטים. נבדוק לגופו של המקרה המסוים בסניף הספציפי".