תחקיר: מסחטת הכסף של "צעצועי ההתפתחות" לתינוקות

הורים טריים מוכנים להוציא כמעט כל סכום, בתנאי שיבטיחו להם שהמוצר שבידיהם "יפתח את החושים של התינוק". אלא שבפועל, מבהירים מומחים כי המצב עלול להיות בכלל הפוך: "מדובר בצעצועים שפוגעים ביכולת של הילד לפתח סקרנות ויוזמה". כך פועלת תעשיית הענק שמגלגלת 500 מיליון שקלים מדי שנה - על חשבון ההורים. כתבה ראשונה בסדרת "מי גאון של אמא"

צעצועי התפתחות לתינוקות
צעצועי התפתחות לתינוקות | צילום: חדשות 10

הכיס של ההורים נפתח - ויש מי שמנצל זאת: בשנים האחרונות תפחה תעשיית "צעצועי ההתפתחות" המוצעים לתינוקות למימדי ענק. היצרנים מגלגלים כ-500 מיליון שקלים בשנה ממכירה של צעצועים שמבטיחים להורים הצעירים לפתח את חושי התינוק וגם את האינטליגנציה, אולם לא תמיד כך הדבר.

(8:06 דקות)

למרות שההורים הטריים נשבים בקסמיהם של הצעצועים, ומוכנים להשקיע בהם סכומי כסף גדולים, מומחים מזהירים שלפעמים גם יכולה להיות להם השפעה שלילית על הפעוטות. פרופסור בועז פורטר, מומחה להתפתחות הילד, מסביר: "היום אין שום הוכחה מדעית שאם אתה דוחף את הדברים אהלה בגיל שנה, הילד שלך יהיה חכם יותר, גאון, ייכנס לאוניברסיטה או משהו אחר. ההיפך, אם נדחוף וננסה יותר מדי לעשות כל דבר חינוכי, אנחנו מדכאים את הדבר הכי חשוב - הסקרנות והיוזמה של הילד, שיודע לעשות את הדברים בקצב שלו".

מיכל אופיר ויזל, פסיכולוגית קלינית ממרכז ד"ר טל, מסכימה: "היום כבר לא מספיק צעצוע שסתם יבד את הילד. תמיד צריכה להיות עוד מטרה: התפתחותי, הישגי, גורם להגיע לדברים. זה גם תמיד מגובה במחקרים, שמידת אמינותם מוטלת בספק".

"אנשים מאוד מאוד רוצים שיהיה להם ילד מושלם", הוסיפה ויזל. "רוצים שיהיו לו הישגים טובים, ציונים טובים, שאםשר יהיה להתגאות בו. צעצועים הוא דבר קל עבורם, רק צריך לפתוח את הכיס ולקנות, ואתה מקבל את התחושה שעשית משהו בשביל הילד. באיזשהו מקום ההורים קונים את השקט שלהם".

מילן מועלם, אמו של אליה בן 3 חודשים, הודתה כי מדובר בסוג של התמכרות. "צריך רק להגיד שזה עוזר להתפתח ומגרה לו את החושים, וזה מספיק לי. אני נכנסת, רואה וקונה". לדבריה, "יש הרבה מוצרים בשוק שלא באמת צריכים אותם, אבל מלחיצים אותך, אומרים לך 'את חייבת'. למרות שזה יקר, את לא תגידי לא".