ביקורת פנים-חרדית קשה על האברכים שחגגו בגן סאקר

עשבים שוטים? הזרם המרכזי של הציבור החרדי דווקא מחזיק בתפיסה כי כדי לא לפגוע בניצולי השואה, יש לעמוד במהלך הצפירה, וחלקם אף עומדים גם בהיעדר חילונים סביבם. הרב הראשי מצגר ביקר את מי שבחרו לחגוג בזמן הטקס ב"יד ושם": "מעשה חריג שיש למחות עליו, זהו חילול השם". התלמידים הסוררים לא מתרגשים, ומלינים על כך שהחילונים לא מתאבלים על 24 אלף תלמידיו של רבי עקיבא שמתו

בני נוער חרדים חוגגים עם מנגל ואלכוהול ביום הזיכרון לשואה והגבורה
בני נוער חרדים חוגגים עם מנגל ואלכוהול ביום הזיכרון לשואה והגבורה | צילום: חדשות 10

(03:46 דקות)

ביזוי זכר הנספים? אמש (ראשון), בזמן הטקס ביד ושם לציון פתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, 200 בני נוער חרדים הדליקו מנגל, הניחו עליו בשר, עישנו נרגילה וכיבדו אחד את השני באלכוהול. מבחינתם, הם ניצלו את מזג האוויר החמים ואת ימי החופשה האחרונים בטרם יחזרו ללימודים.

"רצינו ללכת לאיזו מסעדה", אמר אחד מהם בחיוך. אחר הסביר כי הוא וחבריו לא מתרגשים מהסיקור התקשורתי והצורך להסביר עצמם, וכי מדובר בריטואל שחוזר על עצמו: "השדרן אומר: 'קבוצת בחור ישיבות בירושלים, בגן סאקר', ואז מראים את זה".

היה גם מי שניסה להציב קונטרה לתחושותיהם של החילונים בנושא. "24 אלף תלמידים של רבי עקיבא מתו ואנחנו לא שומעים מוזיקה 49 יום ולא מסתפרים חלק מהזמן. למה? בגלל שמתו לנו תלמידי חכמים", אמר תלמיד ישיבה ושאל: "ואתם?".

הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, הוקיע את התנהגותם של תלמידי הישיבות. "אני מקווה שזו איננה תופעה, אלא מעשה חריג שיש למחות עליו בכל דרך", אמר הרב הראשי האשכנזי והדגיש: "זהו חילול השם". אכן, לאחר מעשה הם זכו לביקורת פנים-חרדית קשה. ביקורת זו מעניינת בעיקר על רקע סוגיית העמידה בצפירה.

הזרם המרכזי של הציבור החרדי מחזיק בתפיסה כי על מנת שלא לפגוע בישראלים החיים ובניצולי השואה, יש לעמוד במהלך הצפירה. גישה זו מתייחסת למקרים בהם חילונים מצויים בקרבתם, אך בשנים האחרונות ניכר תהליך של התקרבות ליום השואה והפיכתו לחלק מלוח השנה החרדי. דבר זה בא לידי ביטוי בכך שגם בהיעדרם של חילונים, חלק מהחרדים עומדים ומקדשים את זכר הניצולים.