30 שנה לרצח אמיל גרינצווייג: "הרצח הפוליטי הבא כבר בדרך"

בפברואר 1983 נרצח פעיל השמאל בהפגנה של "שלום עכשיו", לאחר שהושלך לעברו רימון על ידי פעיל ימין. "זה היה הרצח הפוליטי הראשון במדינה", נזכרת אילנה דיין. 8 בני אדם נוספים נפצעו באותו הערב, ביניהם השר יובל שטייניץ ואברום בורג שחלוקים לגבי שחרורו המוקדם של הרוצח

הפגנת שמאל בתל אביב
הפגנת שמאל בתל אביב | צילום: רויטרס

(04:46 דקות)

30 שנים לאחר שנרצח פעיל השמאל אמיל גרינצווייג שהשתתף בהפגנת "שלום עכשיו" בירושלים, משחזרים חלק מהנוכחים באותו הערב את האירוע הנורא בו רימון הושלך לליבה של הפגנת שלום ודמוקרטיה. באירוע נפצעו גם שמונה בני אדם, ביניהם השר יובל שטייניץ, אברום בורג ופעילי שמאל מוכרים אחרים. למרות שעולים חילוקי דעות ביניהם בנושאים שונים, כולם מסכימים על דבר אחד: "הרצח הפוליטי הבא כבר בפתח".

האירוע בו נרצח גרינצווייג, שהיה קצין בנח"ל המוצנח ומורה למתמטיקה, הוא הרצח הפוליטי הראשון שהתרחש במדינת ישראל. "שידרנו 36 שעות ברציפות כי היה ברור שקורה כאן משהו היסטורי", שיחזרה אילנה דיין ששירתה באותם ימים בגל צה"ל. "למחרת המדינה התעוררה למציאות חדשה בה אדם נרצח כי הניף דגל והחזיק בדעה", אמרה דיין.

מי שעוד נזכר באותו ערב קטלני, הם השר יובל שטייניץ וחבר הכנסת לשעבר אברום בורג . "פתאום ראיתי גופה", שיחזר בורג. "נפצעתי ברגל בעצמי", אומר שטייניץ.

למרות שבאותם ימים החזיקו השניים בעמדה פוליטית דומה, כיום הם חלוקים בדעתם לגבי קיצור עונשו של הרוצח, יונה אברושמי מההתנחולת עופרה. לפני שנה וחצי השתחרר אברושמי, ומי שהמליץ על שחרורו הוא אברום בורג. "הוא התחרט על מה שעשה וחרטה זה דבר גדול", הסביר בורג. "אני לא יפה נפש כמו בורג, זה לא ראוי לשחרר אותו", הגיב שטייניץ.