חול מסוכן: מה מסתתר בארגזי החול בגנים?

חווית המשחק בארגז החול היא חלק בלתי נפרד מהילדות אבל מה מתחבא בתוך החול בו הילדים משחקים? בדיקת חדשות 10 ב-20 ארגזי חול בגני ילדים ובגינות ציבוריות בכל רחבי הארץ מגלה שבחול יש חיידקים שעלולים לגרום לזיהומים קשים בעור, במעיים ואף בשסתום הלב

עובדים בחקלאות
עובדים בחקלאות | צילום: GettyImages/אימג'בנק

(6:01 דקות)

כל ילד זוכר את המשחק בארגז החול. להתגלש אל החול הרך ולבנות ארמונות. אבל מה מסתתר בתוך החול בו משחקים הילדים? בדיקת חדשות 10 מגלה כי בארגזים יש הרבה יותר מחול - וזה לא בריא. מחיידקים שעלולים לגרום לזיהומים קשים בעור ועד לזיהומים בשסתום הלב. כן, אתם לא טועים, כל אלו נמצאים בארגזי החול.

הבדיקה בוצעה ב-20 גני ילדים וגינות פרטיות מהצפון ועד הדרום. שלוש דגימות של חול מכל מקום בתנאים סטריליים נבדקו במעבדה של האגדוה לבריאות הציבור. בתקן הישראלי אין הגדרה ברורה למה מותר או אסור שיהיה בחול ולכן התוצאות נלקחו לשני רופאי ילדים שבדקו אותן. "כשראיתי את התוצאות, לפחות בחלק מהמקרים, ממש הזדעזעתי", אמר  פרופ' אילן דלאל, מנהל חדר המיון ילדים בבית החולים וולפסון.

מרבית הגנים נמצאו לא תקינים. גם גנים פרטיים, שההורים משלמים על החינוך של ילדיהם, נמצאו לא תקינים. בחלק מהגנים נמצאו מאות אלפי קוליפורמים. לשם השוואה, באסלה הביתית יש מאות בודדות.

מה עושים? מחליפים במשטח גומי

מה אפשר לעשות? לנקות את ארגז החול מדי יום, להחליף את החול פעמיים בשנה, לערוך חיטוי תקופתי ולכסות את ארגז החול בסוף כל יום כדי למנוע כניסה של בעלי חיים. אפשרות אחרת היא החלפת ארגזי החול במשטחי גומי נקיים יותר.

מעיריית ירושלים נמסר: "מחלקת הגננות של עיריית ירושלים מבצעת ניקיון יומי קבוע של ארגזי החול בגני השעשועים ברחבי העיר, העירייה תבחן את הפנייה בעניין הגן ברחוב סמאטס ותפעל בהתאם לממצאים". בעיריית תל אביב אמרו כי החול בגן המשחקים המדובר יוחלף בימים הקרובים. לדבריהם, סמוך לגן מאיר, שנבדק בתחקיר, ישנה פינת כלבים ולכן הם יפעלו להגברת האכיפה וההגבלה של כניסת כלבים ובעלי חיים אחרים לשטח גן השעשועים.

מעיריית עכו נמסר: "החול בגני הילדים ברחבי העיר מוחלף בחול חדש כשבוע ימים לפני פתיחת שנת הלימודים החדשה, כך שהממצאים שבידיכם לא רלוונטיים וחסרי כל משמעות".