בילינסון: שירלי מרדר יצאה מכלל סכנת חיים

מצבה של הצעירה שעוררה הזדהות רבה בקרב האזרחים שנחשפו לסיפורה, משתפר והיא ככל כנראה לא תזדקק להשתלת כבד. מרדר נטלה נורופן בעקבות כאבי שיניים ואושפזה במצב קשה בעקבות בעיות בכבד. היא עברה טיפול מיוחד המכונה "פלזמה פרזיס". פרופ' זיו בן ארי, מומחית למחלות כבד בבית החולים בילינסון הסבירה: "באמצעות הטיפול 'קנינו זמן' ואפשרנו לכבד להתחיל בתהליך ההתחדשות"

שירלי מרדר, הצעירה שלקחה נורופן וזקוקה בדחיפות להשתלת כבד
שירלי מרדר, הצעירה שלקחה נורופן וזקוקה בדחיפות להשתלת כבד | צילום: ללא קרדיט

(1:22 דקות)

בשורה טובה מבילינסון: שירלי מרדר, שאושפזה במצב קשה לאחר שנטלה נורופן, יצאה מכלל סכנת חיים ונראה שלא תזדקק להשתלת כבד. היא עדיין זקוקה למעקב צמוד במסגרת בית החולים. מבית החולים בפתח תקווה נמסר כי מרדר אמורה לעבור ממחלקת טיפול נמרץ למחלקה אחרת להמשך מעקב וטיפול.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק

בימים האחרונים טופלה מרדר בהליך המכונה פלזמה פרזיס. ההליך מיועד בדרך כלל לטיפול במחלות אימונולוגיות וטיפול זה הוצע לקראת השתלת הכבד שהיתה אמורה לעבור. הטיפול גרם לשיפור, ולכן החליט הצוות הרפואי להמשיך בטיפול עד שרמת ההכרה חזרה למצב תקין.

בהליך המדובר מוציאים את הדם מהחולה למכשיר צנטרפוגה שמפריד את הפלסמה משאר מרכיבי הדם. הפלסמה מסולקת ובמקומה מחזירים מנות פלסמה חדשות.

מנהל מחלקת טיפול נמרץ כללי, פרופ' פייר זינגר, אמר כי "סידרה של החלטות וטיפולים נכונים הצליחה להוציא את שירלי ממצב קריטי ביותר - מהטסה בהולה להשתלת כבד בחו"ל לשיפור דרמטי בימים ספורים".

פרופ' זיו בן ארי, מומחית למחלות כבד מבית החולים הסבירה כי "ההשערה היא שעל-ידי הליך זה סולקו מדמה של שירלי רעלנים שהשפיעו על דרגת ההכרה שלה ונוצרו כתוצאה מהכבד הכושל. באמצעות טיפול זה 'קנינו זמן' ואפשרנו לכבד להתחיל בתהליך ההתחדשות. בשלב זה אני שבעת רצון מקצב התקדמות החלמתה, אך עדיין עומדת בפנינו דרך ארוכה עד להחלמתה המלאה".

"טיפול לא סטנדרטי במקרים של אי ספיקת כבד סוערת"

 

"אני שמח שהצלחנו למצוא פתרון לשירלי בארץ ובכך נמנע הצורך בהטסתה המורכבת לחו"ל", אמר מנהל מחלקת השתלות בבילנסון, פרופ' איתן מור. ד"ר יעקב אורלין, מנהל בנק הדם במרכז הרפואי הסביר כי "פלזמה פרזיס הוא טיפול לא סטנדרטי במקרים של אי ספיקת כבד סוערת. במקרה זה היו מספר התוויות לטיפול, וההליך נעשה על-ידי צוות מיומן בטיפול מסוג זה".

מרדר עברה לפני מספר שבועות עקירת שן כירורגית ומאחר שסבלה מכאבים, הרופא אמר לה לקחת כדור. היא נטלה נורופן, כדור אחד בכל ארבע שעות. לאחר שבועיים החלה להרגיש בחילות במשך כמה ימים. לפני שבוע וחצי היא פנתה לרופא, אושפזה תחילה בבית החולים שיבא בתל השומר ולאחר מכן הגיעה לבית החולים בלינסון, שם אושפזה במצב קשה מאד.

כאמור, בעקבות מצבה, היא הועברה לראש רשימת הממתינים להשתלת כבד ומשפחתה התכוונה להטיסה למרכז רפואי בצרפת, שם הסיכויים למציאת תורם גבוהים יותר. זמן קצר לפני הטיסה הורדה הצעירה במהירות מהמטוס בגלל שנמצא לה תורם.

עם זאת, כעבור כיממה הוחלט שלא להשתיל כבד בגופה של שירלי. ההחלטה התקבלה לאחר שמצבה השתפר בעקבות טיפול שקיבלה כל הלילה. בימים האחרונים חל שיפור נוסף במצבה והיא מתקשרת עם הסביבה.