בדיקה: השוואה במסלולי משכנתא בסניפים שונים של אותו בנק

ידוע שקיים פער במסלולים המוצעים למשכנתאות בבנקים השונים, אולם מבדיקה של חדשות 10 עולה שגם בין הסניפים השונים של אותו בנק, ישנם פערים עצומים במסלולים, שיכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים

בנק מזרחי טפחות
בנק מזרחי טפחות | צילום: צילום מסך

(6:57 דקות)

העליה במחירי הדירות לא השאירה לקונים ברירה אלה לבנות על משכנתא מוגברת, רצוי בריבית שפויה מהבנקים. משפחות שרוצות לקנות דירה, משוות בדרך כלל בין מסלולי המשכנתא שמציעים להן הבנקים השונים. אבל, בדיקת חדשות 10 מגלה פערים עצומים בין ההצעות שיקבל אותו לקוח, בשני סניפים שונים של אותו הבנק עצמו.

נמצאו פערים של עד מאות אפלי שקלים בין המסלולים בסניפים השונים. בניסיון לבדוק כמה תעלה משכנתא בהיקף של 700 אלף שקלים בשלושה בנקים שונים, התקבלו שש הצעות שונות. בסניף אבן גבירול של בנק הפועלים הציעו מסלול של 600 אלף שקלים בריבית משתנה, ו-100 נוספים בפריים. ההערכה היא שבהצעה זו, יידרש הלקוח להחזיר בסך הכל 1.38 מיליון ש"ח במהלך 25 שנה.

הפקידה בסניף טענה כי בכל סניפי בנק הפועלים הריבית זהה. אולם בסניף בדיזינגוף סנטר הוצע חצי מילין ש"ח בריבית משתנה, ועוד 200 אלף לפי הפריים. במקרה זה ההערכה היא שהלקוח יצטרך להחזיר 1.56 מיליון ש"ח לאורך 30 שנה.

ניתן למצוא פערים גדולים בין מסלולי משכנתא לא רק בבנק הפועלים. בין סניף כפר סבא של בנק מזרחי-טפחות לבין הסניף בראשון לציון ישנו פער של כמעט 40 אלף ש"ח במסלולים המוצעים. בין סניפי בנק לאומי ברעננה ובראשון לציון ניתן למצוא פער אדיר של 250 אלף ש"ח בין המסלולים השונים.

אז מה עומד מאחורי הפערים הגדולים? "אנשי הבנק ימכרו ללקוח את מה שהבנק חפץ ביקרו. הוא לא יתאים ללקוח את מה שמתאים לו, ומכאן הפערים", הסביר ליאור איילון, מנכ"ל חברת "מתן" לייעוץ משכנתאות.

יש לציין כי לא מדובר בעבירה על חוקי הבנקאות. מדובר במצב שבו לקוחות הבנקים אינם יודעים באיזה מהסניפים הם יקבלו את ההצעה המשתלמת ביותר למשכנתא.

תגובות הבנקים:

בנק הפועלים: "השונות כפי שמוצגת על ידכם בין ההצעות הראשוניות ללקוח פוטנציאלי שאינו מוכר לבנק, יכולה לייצג ניתוח סובייקטיבי מקצועי של יועצי משכנתאות לגבי סיכון האשראי לצורכי הלקוח".

מזרחי-טפחות: "לשיחה הפרטנית בין הלקוח לבנקאי משמעות גדולה מאוד בקביעת הרכב המשכנתא המוצע ללקוח. יש משקל רב לשאלות ששואל הבנקאי והתשובות שמספק הלקוח, בין השאר על צרכיו ורצונותיו. לכן בהחלט לגיטימי, מוצדק והגיוני ששני בנקאים יבנו הצעות שונות".

בנק לאומי: "מכיוון ששתי ההלוואות אינן מתייחסות לאותו פרק זמן, אי אפשר להסיק איזו מהשתיים משתלמת יותר ללקוח. הייעוץ במשכנאות ניתן על ידי עובדים בשר ודם ומכאן שהבדלים בסוג המשכנתא ובתקופת ההחזר על סמך שיחה עם הלקוח הגיוניים בהחלט".