השפעת החדשה

שפעת חדשה מסוג B מגיעה אלינו מאוסטרליה. אם המבנה שלה דומה לשפעת המוכרת, רובנו מחוסנים. אל תשאלו מה יקרה לנו אם היא שונה מהשפעת ה"רגילה". וגם: מכיוון שהשנה עדיין לא פקד אותנו הגל הגדול של המגפה, "מומלץ ואפשר להמשיך ולהתחסן עד סוף חודש פברואר", אומרת ד"ר מונה כידון לחדשות נענע 10

רבים מאיתנו חוו החורף צינון, כאבי שרירים והרגשה כללית לא טובה. אלו הם התסמינים האופייניים לשפעת, אולם הגל הגדול של המחלה עוד לפנינו.

"השפעת שמגיעה אלינו בימים אלה איננה מאותם הזנים שאנו רגילים אליהם, ייתכן שמדובר בזן אחר, כנראה זן של שפעת מסוג B, הכולל מחלות קלות עם פחות סיכונים וסיבוכים מאשר שפעת מסוג A, שהיא קשה הרבה יותר". כך אומרת לחדשות נענע 10 ד"ר מונה כידון, מומחית ברפואת ילדים של שירותי בריאות כללית.

לדבריה, הזן החדש שמגיע מאוסטרליה הוא משהו שדומים לו ראינו קודם. אם הוא קרוב למבנה השפעת המוכרת, אנחנו "די מחוסנים", אולם אם יתברר שהווירוס שונה, המערכת החיסונית שלנו לא מכירה אותו ובזמן הזה הרבה מאוד אנשים יחלו.

כידון ממשיכה: "פעם בעשר שנים, הווירוס משתנה לחלוטין ואז כמעט לפחות מחצית מאוכלוסיית העולם, שהיתה עד אז יחסית מחוסנת, לא מחוסנת כלל. כך למעשה נוצרת 'פנדמיה', כלומר מגפה כלל עולמית. אם מגיע זן השונה באופן מהותי מהזנים שהיו נפוצים כאן בשנים האחרונות, זה אומר שבבת אחת רוב האוכלוסיה אינה עמידה לשפעת ורובנו נחלה בשפעת החדשה".

עוד אומרת כידון, כי "עד לאחרונה לא היה בארץ ובכל חצי הכדור הצפוני את נגיף השפעת הקלאסי (influensa a ), לכן עדיין לא הרגשנו את מגפת השפעת הגדולה. בשבועיים האחרונים נרשמה עלייה משמעותית בכמות התחלואה, שמתאימה לסוג התסמינים של שפעת, כמו חום גבוה, כאבים בכל הגוף, כאבי שרירים והרגשה כללית רעה".

"נגיף השפעת משנה מעט את צורתו מדי שנה. המבנה המולקולרי של מעטפת השפעת משתנה, זו הסיבה שאנשים שחלו בשפעת יכולים לחלות במחלה שוב, כי הווירוס משתנה. זו גם הסיבה שצריך לחסן נגד שפעת מדי שנה, מתוך ניסיון לחסן נגד הזן שיגיע בחורף", אומרת כידון.

להמשיך ולהתחסן

מחלות דרכי נשימה עליונות, כמו שפעת, עוברות במגע בין אנשים במקומות סגורים המעודדים תפוצה של השפעת. "מאחר שההעברה של הווירוסים היא דרך האוויר, מומלץ להימנע מלקחת תינוקות מתחת לגיל 6 חודשים למקומות הומי-אדם כמו מסיבות וקניונים, ובכלל להימנע מלהגיע למקומות צפופים עם קשישים ועם כל מי שמערכת החיסון שלו חלשה", מסבירה כידון.

עוד היא אומרת, "יש להקפיד על תזונה מאוזנת, נכונה עם הרבה שתייה, שגורמת לנו להיות עמידים יותר להתקפה של מזהמים שונים. בעונה המתאימה כדאי לקחת חיסונים נגד שפעת בזמן. לילדים מתחת לגיל שנתיים, למבוגרים מעל גיל 65 ולאלה הסובלים ממחלה כרונית כמו אסטמה וסכרת, מומלץ לקבל חיסון של שפעת, וגם לכל מי שנמצא במגע מתמיד עם אוכלוסיות גדולות.

"מועד החיסונים הרשמי מסתיים אמנם ב-31 בדצמבר, אבל מכיוון שהשנה עדיין לא פקד אותנו הגל הגדול של המגפה, אז גם משרד הבריאות הישראלי וגם ארגון הבריאות האמריקני ממליצים להמשיך ולהתחסן עד סוף חודש פברואר", מסכמת כידון.

מפת השפעת

עשרות אלפי ישראלים מוצאים את עצמם בימים אלו עומדים בתור במרפאות ברחבי ישראל, בגלל מגיפת השפעת. מפת התפשטות המחלה מראה כי ברחובות, ירושלים, נתניה ובבת ים התושבים צריכים להתכונן להפסיד כמה ימי עבודה או לימודים - כי אלו הערים שייפגעו בימים הקרובים.

השנה, מדובר בזן מתון יחסית, ולכן היקף ההתפשטות נמוך יותר ואף איטי יותר מאשר בשנים קודמות. אבל עדיין מדובר באלפי חולים, הסובלים מכאבי שרירים, חולשה, עלייה בחום, צינון ושאר תסמינים אופייניים לשפעת.

ד"ר טומי שיינפלד על דרכי ההתגוננות מפני השפעת הקטלנית