מנכ"ל הרכבת: "הבעיה היא לא הנהגים - אלא ועדי העובדים"

שחר איילון התייחס להתחלות העובדים שהביאה לביטול קווים רבים, וטען כי יש להגביל את זכות השביתה כדי למנוע פגיעה בשירותים חיוניים. "תחרות היא לא הפתרון, זה בזבזני"

מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון
מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון | צילום: חדשות 13

מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון, התייחס היום (רביעי) לשיבושים בתנועת הרכבת והאשים את ועדי העובדים החזקים שגרמו למשבר החמור. איילון קרא להגביל את זכות השביתה כדי למנוע פגיעה בשירותים חיוניים למשק. "הנהגים הם בריאים והנהגים הם טובים, המחלה היא לא שלהם. המחלה היא קודם כל של הוועדים החזקים במשק. לא מדובר בבעיה שתחרות תפתור. זה יהיה בזבזני כי אין מקום ל-4-5 רכבות בישראל. אבל צריך להגביל את זכות השביתה ולתת לעובדים אפשרויות אחרות לשטוח את טענותיהם". איילון אמר את הדברים לחדשות עם יעקב אילון.

"כמו שההנהלה מתחלפת, זה לא משנה לנו אם הוועד מתחלף. הוועד הקודם חתם איתנו שכל נהג ינהג שש שעות. אבל הנהגים היום נוהגים שלוש שעות", העיד איילון. "ועל שעות הנהיגה האלו הנהגים מקבלים משכורת ממוצעת של 20 אלף שקלים. לכן באנו לנהגים ואמרנו להם 'רבותיי, בואו תנהגו ארבע שעות ואז נוכל להאריך את הקווים. אנחנו זקוקים לכם ואתם חתומים איתנו על הסכם'. להתחלות זה לא פתרון, הפתרון הוא להצטרף להנהלה ולהבין שאנחנו משרתי ציבור".

כתבות קשורות
ההסתדרות: נפתר המשבר ברכבת - הנהגים השובתים ישובו לעבודה |20.02.19
ניסוי מיוחד: הרכבת איחרה? תקבלו פיצוי אוטומטי לכרטיס הרב-קו |06.02.19
ברקע השיבושים הרבים בקווים: מנכ"ל רכבת ישראל יסיים את תפקידו |17.12.18

איילון טען שהביקורת הקשה שמועברת על תפקוד רכבת ישראל אינה מוצדקת וכי הם עושים כמיטב יכולתם במסגרת התנאים הקיימים. "אנחנו מותקפים שלא בצדק. צריך להסתכל על המאמץ ולא על התוצאה. על המאמץ של העובדים, של ההנהלה. זה מאמץ מקסימלי עם הכלים שיש. בסופו של דבר אתה משתמש בכלים שהממשלה הפקידה בידיך: מספר מסוים של רכבות, אורך מסוים של פסים. עם זה אנחנו עושים את המקסימום", אמר. "אין לי ספק שהבעיה היא בהשקעות שלא הושקעו, יחד עם ההצלחה הגדולה של הרכבת להביא את הנוסעים ככלי תחבורה אמין, מדויק ובטוח. ואז מתפלאים שאין מקום לכולם, בטח בשעות העומס".

הבעיות בקו לירושלים, טען מנכ"ל הרכבת, היו קשיים של תחילת הדרך שהולכים ונפתרים. "אנחנו בקו רכבת שכבר עוד מעט חצי שנה נוסע. הוא מתפקד מצוין. הקו הזה מסיע כל יום עשרת אלפים איש. כמות הנוסעים עולה וכמות התקלות בו הולכת ויורדת", אמר. "גם אם יש מדי פעם בעיה כזו או אחרת, הבעיה היא לא מה שחשוב - כי משהו שעובד, יהיו בו בעיות. החשיבות היא באיך מתגברים על הבעיות. וכל הבעיות הטכנולוגיות, גם המורכבות ביותר, נפתרו תוך זמן קצר".

המשבר בין עובדי רכבת ישראל להנהלה נפתר היום בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. זאת, לאחר שבמהלך הבוקר הודיעו כ-40 נהגים ו-20 פקחים על "מחלה", שבגינה לא הגיעו לעבודה. בשל כך, נגרמו שיבושים בלוח הזמנים ובתנועת הרכבות. בשבוע הבא תיערך סדרת פגישות בהסתדרות, שמטרה לפתור את סוגיית השיבוצים והמחלוקות בין הצדדים, שהביאו לפרוץ המשבר הנוכחי.

לאחר מכן מסרה הנהלת רכבת ישראל: "לאחר חזרתם המיידית של נהגי הרכבות לעבודה מלאה, נענתה הנהלת רכבת ישראל לבקשתו של מזכ'ל ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לדחיית הפעלת הלו"ז החדש בשבוע".

ביטול קווי רכבת
ביטול קווי רכבת | צילום: חדשות 13

35 נהגי רכבת ישראל ועשרה פקחים הודיעו אמש כי הם לא חשים בטוב ולא יעבדו - והביאו לביטולם של מספר קווי רכבת. ההודעה מגיעה ברקע כמה סכסוכי עבודה בין ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת.

מקור הסכסוך הינו בלוח זמנים חדש של רכבות לחודש מארס, הכולל הארכת שעות הפעילות של הקו לירושלים שכיום פועל רק עד 20:00. ברכבת טוענים שאם בהסכם הקיבוצי הוסכם שנהגים יכולים לנהוג עד שש שעות במשמרת, וכיום נוהגים שלוש וחצי שעות, התוספת היא בסך הכל ל4 שעות. בוועד מתנגדים לשינוי, אם כי רוב ה"חולים" הם מוועד צפון של הרכבת, ונהגי הדרום עדיין עובדים כרגיל.