למרות ההבטחה לשינוי - מונופול המוניות בנתב"ג לא התערער

הרפורמה שנועדה לפתוח את השירות לתחרות, ולהוזיל את עלות הנסיעה משדה התעופה, בוטלה בעקבות מחאת הנהגים. בינתיים, הנוסעים ממשיכים לשלם מחיר מלא - שהוא מהיקרים בעולם

לפני כשנה וחצי החליטו ברשות שדות התעופה שאחרי שבעים שנות מונופול של מוניות "הדר-לוד" בנתב"ג, השירות ייפתח לתחרות, במטרה להוריד את עלויות הנסיעה. בעקבות ההחלטה, נהגי המוניות של "הדר-לוד", שזכו במכרז החדש יחד עם חברת "גט" פצחו בשביתה ושיתקו את אמצעי התחבורה הפופולרי ביותר לחזרה הביתה משדה. ברש"ת נבהלו מהשביתה האלימה וביטלו את המכרז - ואיתו את ההנחה המובטחת.

כיום, בעמדת פיקוח המוניות של רש"ת, שמוקמה ביציאה מהמסלול הירוק, מכוונים את הנוסעים לתור המוניות הרגיל באותה הקומה, ולא מספרים לתיירים שבקומה השנייה מסתתר תור נוסף של מוניות בתעריף מוזל. 90% ממשתמשי המוניות בנתב"ג לא מגיעים לקומה הזו, למרות שמדובר בהנחה משמעותית. הסיבה לכך היא שהזמינות של המוניות המוזלות היא כמעט אפסית, והנוסעים נאלצים להשתמש בשירותי המוניות במחיר מלא - ויקר: התעריף עומד על דולר וחצי לקילומטר נסיעה, מחיר שהוא מהיקרים בעולם.

"אני לא מוכן שיכתיבו לי אילו הנחות לעשות לנוסעים", אמר אברהם חג'יבקוב, נהג מונית בחברת "הדר-לוד". "כל הנהגים התנגדו לזה". יעקב עובדיה, נהג נוסף בחברה, טען: "אם אתם רוצים לעשות כל כך הרבה הנחה לציבור - תורידו את המע"מ. אבל לממשלה ולשר התחבורה זה לא מתאים".

שמואל זכאי מנהל את נתב"ג זה שבע שנים, אבל עם הלובי של נהגי המוניות הוא עדיין חושש להתעסק. כשמדובר בעשרות אלפי מוניות עם כוח פוליטי לא מבוטל, נדמה שזכאי בחר את המלחמה שלו. "המחיר לא ישתנה. צריך לזכור שבסופו של דבר גם נהגי המוניות צריכים להתפרנס", אמר זכאי. "הם לא יכולים לעבוד במחירים של הפסד".