למרות התוצאות הטרגיות באסון רבדים - מפגשי רכבות טרם בוטלו

התאונה הקטלנית ב-2005 הייתה הראשונה בישראל שבה נוסעי רכבת נהרגו, אך הלקחים טרם הופקו והמסילות לא הפכו למקום בטוח יותר • הפרק השלישי בסדרת הכתבות "האסון הבא"

כוחות חילוץ באסון רבדים
כוחות חילוץ באסון רבדים | צילום: חדשות עשר

אסון רבדים, שהתרחש ביוני 2005, היה תאונת הרכבת הראשונה בישראל שבה נהרגו נוסעי הרכבת. האסון אירע כשרכבת, שנסעה מתל אביב לבאר שבע, התנגשה בעוצמה במשאית שהתפרצה למסילה בסמוך לקיבוץ רבדים שבשפלה. כתוצאה מכך נהרגו שבעה אנשים ו-248 נפצעו, מהם 48 במצב קשה. למרות התוצאות ההרסניות, גם לאחר שחלפו 13 שנים מתאונה עדיין לא ניתן לומר ש"רכבת ישראל" תיקנה את כל הכשלים ושמפגשי הכבישים והמסילות ברחבי הארץ בטוחים יותר.

סיגל אור כהן, שנפצעה קשה באסון, נזכרה ברגעים שקדמו לתאונה הקטלנית: "קטר הרכבת צפר צפירות ארוכות. הרגשתי שמשהו עומד לקרות. עשיתי צעד אחר, ומשם אני לא זוכרת מה קרה יותר". ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ולבטיחות בדרכים, הוסיף: "באותה תקופה החלו להצטבר בעיות רבות במפגשי רכבת שהתחילו להדליק נורות אדומות לגבי הסיכונים".

בגזר הדין, שהרשיע את רכבת ישראל באחריות לתאונה, נכתב כי חודשיים לפני האסון גורמים מסרו מידע לאחראי ברכבת על כך שקיים סיכון גדול במפגש רבדים בשל מספר המשאיות הרב שעובר דרכו. עם זאת, הגורם האחראי השיב: "מפגש רבדים כשר ומשולט לפי החוק מבלי שבדק את נפח התנועה במקום". העונשים שהוטלו בעקבות המקר היו קנסות כספיים ועבודות שירות לתועלת הציבור.

רק לאחר שאירעו תאונות נוספות במעורבות רכבות שבהן נפגעו אזרחים רבים, בעיקר באחוזם ובבית יהושע, הובן על ידי בכירים ב"רכבת ישראל" שצריך לבטל מפגשים. למרות זאת, עדיין קיימים בישראל עשרות מפגשים, ולא נראה כי קרב היום שמספרם ייקטן באופן משמעותי.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "מאז האירוע כמחצית ממפגשי כביש-מסילה כבר בוטלו והפכו להפרדה מפלסית. כיום קיימים 73 מפגשי כביש-מסילה פעילים שמקצתם עתידים להתבטל בשנים הקרובות".

הרכבת שניזוקה באסון רבדים
הרכבת שניזוקה באסון רבדים | צילום: חדשות עשר